
Επιτέλους Άρση του Καμποτάζ !!!
Μία Ιστορική ανακοίνωση έκανε την 21/4/2010 το βράδυ, στη γενική συνέλευση του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), ο Πρωθυπουργός, Γιώργος Παπανδρέου. Μέχρι το τέλος Μαΐου να προχωρήσει η ...
Χώρα στην άρση του ΚΑΜΠΟΤΑΖ.
Δηλαδή, την άρση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου για τον κλάδο της κρουαζιέρας που δεν επιτρέπει σε κρουαζιερόπλοια που φέρουν σημαία κράτους μη μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή δεν απασχολούν ελληνικό προσωπικό να επιβιβάζουν και να αποβιβάζουν τουρίστες σε Ελληνικό λιμάνι ή σε κάποιο νησί (καμποτάζ).
Επί πολλές δεκαετίες εντελώς παράλογα, αυθαίρετα και αλλοπρόσαλλα, απαγορεύαμε την προσέγγιση στα λιμάνια μας ξένων κρουαζιερόπλοιων τα οποία δεν είχαν τα πιο πάνω χαρακτηριστικά. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τον ελλιμενισμό των κρουαζιερόπλοιων όχι στην Ελλάδα αλλά στην Τουρκία την Ιταλία και πρόσφατα την Κροατία, παραβλέποντας τα δικά μας λιμάνια.
Συνοψίζοντας τα οφέλη από αυτή την απόφαση, σας τα παραθέτω:
1) Αύξηση των εσόδων της Χώρας από τη εισροή συναλλάγματος κατά πολλά εκατομμύρια ευρώ.
2) Διεθνής προβολή του τόπου μας στα πέρατα του κόσμου μέσω των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα.
3) Αύξηση των εσόδων στα ξενοδοχεία των λιμανιών της χώρας στα οποία θα προσεγγίζουν το κρουαζιερόπλοια.
4) Διάχυση των Ελληνικών προορισμών σε περισσότερα λιμάνια και άρα καλύτερη κατανομή των τουριστικών πόρων στην περιφέρεια.
5) Επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου με την ανάπτυξη της χειμερινής κρουαζιέρας.
6) Άνθιση των τουριστικών επιχειρήσεων στους κατά τόπους προορισμούς των κρουαζιερόπλοιων, με ταυτόχρονη αύξηση των θέσεων εργασίας.
7) Αύξηση των θέσεων εργασίας στους κλάδους τεχνικής υποστήριξης πλοίων, προμήθειας υλικών, ναυπηγεία ,τροφοδοσία.
8) Χρησιμοποίηση των μεγάλων λιμανιών μας,(Πειραιάς, Θεσσαλονίκη ,Πάτρα, Ηράκλειο), ως home port(αφετηρία και τέρμα των κρουαζιερόπλοιων ) για κρουαζιέρες στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.
9) Εκσυγχρονισμός στις υποδομές των λιμανιών μας με έξοδα των μεγάλων ξένων εταιριών .
Μετά από τη διαπίστωση των πάρα πάνω ευεργετημάτων, εύλογη είναι η απορία γιατί τόσα χρόνια εμμέναμε σε μία ανόητη και αλλόκοτη πρακτική; Γιατί η χώρα αφού δεν έχει τίποτα άλλο αξιολογότερο του Τουρισμού για να μαζέψει έσοδα δεν προχώρησε ποτέ στο παρελθόν στην ανάπτυξη αυτού του κλάδου και στην εκμετάλλευση των εσόδων του;
Η μοναδική πειστική απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα είναι ότι οι Πολιτικοί μας όλα αυτά τα χρόνια , εγκλωβισμένοι στη στείρα πολιτική συμπεριφορά, την άγνοια του αντικειμένου, την ευκολία με την οποία μπορούσαν να βρουν εύκολα δανεικά από τις διεθνείς αγορές, καθώς και τις πελατειακές σχέσεις που έχουν αναπτύξει με τους ψηφοφόρους τους, διορίζοντάς τους ως υπέρ υπεράριθμους στους διάφορους κρατικούς οργανισμούς , δεν βρήκαν ποτέ χρόνο για να ασχοληθούν με την πραγματική ανάπτυξη της χώρας με αποτέλεσμα να την φτάσουν σε αυτή την κατάντια που είναι σήμερα. Καταλυτικό ρόλο έπαιξε επίσης και η αντιδραστική και κοντόφθαλμη στάση των συνδικαλιστών του κλάδου των ναυτικών μας με το σαμποτάρισμα επί σειρά ετών της λήψης αναπτυξιακών μέτρων(άλλωστε το ίδιο θα κάνουν και τώρα).
Τώρα λοιπόν που ο κόμπος έφτασε στο χτένι και οι «τεχνοκράτες» του ΔΝΤ, για να μας δανείσουν χρήματα για να πληρώσουμε τις δόσεις του Μαΐου, θα μας επιβάλουν την δική τους οικονομική πολιτική(αφαιρώντας μας έτσι Εθνική Κυριαρχία), αναγκαζόμαστε να παίρνουμε αποφάσεις που έπρεπε να έχουν εφαρμοστεί εδώ και χρόνια.
Αυτές τις γραμμές για το Καμποτάζ τις γράφω, γιατί όσο και αν σας φαίνετε παράξενο αφορούν και την Αράχοβα. Σε λίγο καιρό το λιμάνι της Ιτέας θα έχει μεγάλη επισκεψημότητα από κρουαζιερόπλοια που θα μεταφέρουν Τουρίστες από όλη τη Γή για να επισκεφτούν το Ιερό των Δελφών . Είμαι σίγουρος ότι θα ήθελαν να επισκεφτούν και το εγκαταλελειμμένο Κωρύκειον Άντρον, το οποίο έχει αυτά τα χάλια που βλέπουμε σήμερα, επειδή ακριβώς ανήκει σε διαφορετικό Νομό, ο οποίος έχει άλλη οικονομική κατεύθυνση και βιοπορισμό( καπνά βαμβάκια, ντομάτες, εργοστάσια) και δεν ενδιαφέρετε για την Βαριά Βιομηχανία της περιοχής μας πού είναι ο Τουρισμός.
Το χειρότερο όμως είναι δυστυχώς η ανεπάρκεια, κατά την άποψή μου, των Δημάρχων της περιοχής μας (Αράχοβα, Δελφοί ,Ιτέα, Γαλαξίδι) οι οποίοι αδυνατούν να αντιληφτούν το κοινό καλό των κατοίκων των Πόλεών τους, με τη διεκδίκηση δημιουργίας ενός ισχυρού Δήμου με τη συμμετοχή των Πόλεων που ανέφερα, και αντί αυτού, αναλώνονται σε διάφορες μικροπολιτικές σκοπιμότητες αμφιβόλου αποτελέσματος και με κίνδυνο να χάσουν το τρένο της μελλοντικής ανάπτυξης του Τόπου τους.
Εύχομαι, ο Αι Γιώργης να τους βοηθήσει, αν και δεν πιστεύω ότι θα τα καταφέρει , να ομονοήσουν και να προχωρήσουν σε λύση τέτοια που θα είναι συμφέρουσα για την περιοχή.
ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΜΠΑΚΟΛΟΥΚΑΣ
Θα φέρει ανεργία ή αύξηση θέσεων εργασίας η κατάργηση του Καμποταζ;
Αυτή τη στιγμή απασχολούνται περίπου 500 Έλληνες ναυτικοί και ξενοδοχειακό προσωπικό στα τέσσερα υπό ελληνική σημαία κρουαζιερόπλοια της Louis και μετά την ρύθμιση αυτή θα χαθούν οι μισές θέσεις εργασίες που θα δοθούν σε πληρώματα από άλλες περιοχές της γης, που θα προσληφθούν με πολύ χαμηλότερους μισθούς.
Επίσης επισκέπτονται την Ελλάδα τακτικά κρουαζιερόπλοια με σημαία Ευρωπαϊκής Ένωσης που δεν έχουν κανέναν Έλληνα στο πλήρωμα τους, όπως το πλοίο που απέκλεισε το ΠΑΜΕ στο λιμάνι του Πειραιά.
Πάντα οι μειώσεις μισθών και οι απολύσεις πάνε ταυτόχρονα με ένα αναπτυξιακό σενάριο από αυτούς που τις εφαρμόζουν που δυστυχώς ποτέ όμως δεν εκπληρώνεται.
Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι με την κατάργηση του Καμποταζ θα αυξηθούν τα κέρδη των εφοπλιστών, και ότι κάποιες δουλειές και κάποιοι μισθοί θα χαθούν.
Το αν θα μοιράσουν μετά αυτά τα κέρδη οι εφοπλιστές είναι ένα άλλο σενάριο τόσο ψεύτικο όσο ψεύτικο ήταν τα προηγούμενο διάστημα το σενάριο που έλεγε ότι οι θυσίες των εργαζόμενων θα γίνει οικονομική ανάπτυξη που θα τους επιστραφεί.
Οι μικρές τουριστικές μονάδες σε όλες τις περιοχές της χώρας στενάζουν από τις μεγάλες διεθνείς τουριστικές επιχειρήσεις. Τα κέρδη των εφοπλιστών δεν μας προκαλούν καμία χαρά γιατί το που θα επενδυθούν αυτά τα κέρδη δεν εξαρτάται απο την δική μας θέληση, αλλά από το που θα υπάρξει μεγαλύτερη απόδοση γι αυτούς.
Ας μην περιμένουμε λοιπόν σε περιόδους κρίσης κάποιοι να πλουτίσουν από τα κέρδη των πλουσίων, το καλύτερο είναι να υπερασπίζουμε τα εισοδήματα και τις θέσεις εργασίας των εργαζομένων που είναι αυτά που δίνουν ζωή τόσο στην Ιτέα όσο και στην Αράχωβα.
Με αυτό το σκεπτικό συμφωνούμε οτι η περιοχή αποτελεί κοινό τουριστικό προορισμό που όμως θα χτυπηθεί εξ αιτίας της οικονομικής κρίσης.
Αυτό που χρειάζεται είναι να αποτρέψουμε και όχι να πανηγυρίζουμε με τα οικονομικά μέτρα που μειώνουν την δυνατότητα των εργαζόμενων να επισκεφθούν την περιοχή μας, γιατί όλα τα άλλα είναι αβέβαια ως προς το κάλο που θα φέρουν, με μόνη σίγουρη την ανεργία και την φτώχεια που προκαλούν.