Κυριακή 30 Οκτωβρίου 2011 Πνευματικό Κέντρο Άμφισσας, ώρα 20.30
Σκηνοθεσία: Nicolas Winding Refn
Σενάριο: Hossein Amini, James Sallis (βιβλίο)
Παίζουν: Ryan Gosling, Carey MulliganΟδηγός για stunts στο Χόλιγουντ τη μέρα, οδηγός για τον υπόκοσμο τη νύχτα. Θα ερωτευθεί. Τι μπορείς να περιμένεις, όμως, από έναν ήρωα δίχως όνομα; ...
Αδιανόητο. Είναι η μόνη λέξη που ταιριάζει σ’ αυτό που δημιούργησε ο Nicolas Winding Refn με το Drive (2011). Ο Δανός σκηνοθέτης με την ανισόρροπα εκκεντρική φιλμογραφία, που δε σου δίνει καμία εντύπωση για το ύφος και τις προθέσεις του ως κινηματογραφιστής, πέρασε με τούτη την ταινία από το φετινό διαγωνιστικό των Κανών (πόσο ευφυής επιλογή), άρπαξε το βραβείο σκηνοθεσίας (απολύτως δικαιωματικά) και άφησε τη σκόνη από τα πατημένα γκάζια πίσω του. Παραδόξως, με έναν φιλμικό τόνο και ρυθμό που ποτέ δεν θα τον χρέωναν με κλήση υπέρβασης του ορίου ταχύτητας!
Σκηνοθεσία: Nicolas Winding Refn
Σενάριο: Hossein Amini, James Sallis (βιβλίο)
Παίζουν: Ryan Gosling, Carey MulliganΟδηγός για stunts στο Χόλιγουντ τη μέρα, οδηγός για τον υπόκοσμο τη νύχτα. Θα ερωτευθεί. Τι μπορείς να περιμένεις, όμως, από έναν ήρωα δίχως όνομα; ...
Αδιανόητο. Είναι η μόνη λέξη που ταιριάζει σ’ αυτό που δημιούργησε ο Nicolas Winding Refn με το Drive (2011). Ο Δανός σκηνοθέτης με την ανισόρροπα εκκεντρική φιλμογραφία, που δε σου δίνει καμία εντύπωση για το ύφος και τις προθέσεις του ως κινηματογραφιστής, πέρασε με τούτη την ταινία από το φετινό διαγωνιστικό των Κανών (πόσο ευφυής επιλογή), άρπαξε το βραβείο σκηνοθεσίας (απολύτως δικαιωματικά) και άφησε τη σκόνη από τα πατημένα γκάζια πίσω του. Παραδόξως, με έναν φιλμικό τόνο και ρυθμό που ποτέ δεν θα τον χρέωναν με κλήση υπέρβασης του ορίου ταχύτητας!
Η αρχική σεκάνς, με μια ιεροτελεστική λιτότητα στην αφήγηση, δίνει το στίγμα ολόκληρης της ταινίας. Ο ήρωας είναι ένας οδηγός. Σαφώς λιγομίλητος. Ο Refn δε νοιάζεται για το διάλογο (σε αντίθεση με τον Tarantino, τον οποίο θα χρειαστεί να μνημονεύσουμε ξανά). Αυτό που κατέχει ολοκληρωτικά είναι το κάδρο του, μαζί με οτιδήποτε μπορεί να το συνοδεύει. Η ηχητική μπάντα, η μουσική υπόκρουση, εναρμονίζονται με την ανάσα, το χτύπημα ενός ωρολογιακού μηχανισμού, τη δημιουργία του σασπένς. Παρακολουθούμε μια ληστεία, από το point of view του οδηγού της συμμορίας. Το μόνο που μας ενδιαφέρει είναι η καταδίωξη, η τεχνική του ήρωα στο να ξεγλιστρά από το κατόπι των περιπολικών ή και των ελικοπτέρων που παρακολουθούν τα πάντα. Ο οδηγός είναι "τσακάλι". Η σεκάνς ολοκληρώνεται αφήνοντας ένα σαρκαστικό χαμόγελο ικανοποίησης στα χείλη του θεατή. Έχουμε ήδη ταυτιστεί μαζί του. Είναι ο έξυπνος. Είναι ο ήρωας. Το Tick of the Clock των Chromatics, ηχητικά, προδίδει μια τάση αναφορών προς τη δεκαετία του '80. Η γραμματοσειρά παραπέμπει άμεσα στον τίτλο του Thief (1981) του Michael Mann. Η ροζ απόχρωση σε φέρνει στα πρόθυρα της εκσπερμάτωσης!
Ο Refn, για πρώτη φορά στην καριέρα του, καταθέτει τη δική του Βίβλο σινεφιλίας. Το Drive, γεμάτο εκατοντάδες κλεισίματα του ματιού και κινηματογραφικές αναφορές, θυμίζει την περίπτωση του Quentin Tarantino. Ως δημιουργός, ο Δανός μοιάζει κι αυτός με ένα χωνευτήρι εικόνων, που διοχετεύονται στο δικό του DNA για να παράγουν κάτι ολότελα καινούριο. Η βασική τους διαφορά, όμως, είναι το πως αντιλαμβάνονται το σενάριο. Ο Refn αρκείται στην απλοϊκότητα της ιστορίας ενός ψυχικά αγνού, ντροπαλού αγοριού, που θα ερωτευτεί το κορίτσι το οποίο δεν του ανήκει, ακόμη κι όταν εκείνη ξεμπλέξει με τους δικούς της, προσωπικούς λογαριασμούς. Ο κόσμος τους, η ζωή τους, η καθημερινότητά τους, περιέχει μονάχα ότι αγαπούν. Με τις προτεραιότητές του ο καθένας. Εκείνος το τιμόνι, εκείνη το παιδί της. Η σειρά δεν πρόκειται ν’ αλλάξει για το χατίρι κανενός happy end. Ούτε και η ιστορία θα ξεφύγει από τα "τετριμμένα" twists του νουαρικού background. Οι διάλογοι δεν θα κλέψουν την όποια παράσταση. Ακόμη και πάνω σε εξαιρετικά βίαια ξεσπάσματα, ο ρυθμός του Refn θα παραμείνει υποτονικά cool. Και αυτοσαρκαστικά αιματοβαμμένος. Με τι να το παρομοιάσεις αυτό; Αν ήταν δίσκοι βινυλίου, ο Tarantino θα έπαιζε στις 45 στροφές και ο Refn στις 33. Η βελόνα του Drive, λοιπόν, μπορεί να κυλάει αργά στ’ αυλάκι, αλλά, διάβολε, θα την ακούσεις άσχημα με αυτό που παίζει.Η βιρτουοζιτέ του Refn δεν αφήνει περιθώρια για κατηγορίες περί δανεικών στοιχείων στο φιλμ. Αντιλαμβανόμαστε μια παλέτα σκηνοθετών, από David Lynch, Walter Hill, William Friedkin, έως και Michael Mann, όμως, ο ναρκισσισμός του Δανού δεν επιτρέπει τις συγκρίσεις. Ειδικά στην περίπτωση του τελευταίου, ο Refn ξεγυμνώνει με τόση καθαρότητα τη δηθενιά της masculine συμβολοποίησης του κινηματογραφικού κόσμου του Mann, σε βαθμό κακόβουλης ειρωνείας (με εξαίρεση την τελική αναμέτρηση του ήρωα με τον χαρακτήρα τον οποίο υποδύεται ο Ron Perlman, που μοιάζει με outtake από το Manhunter (1986)). Στον πρωταγωνιστικό ρόλο, ο Ryan Gosling, κάπου ανάμεσα στο αλαφροΐσκιωτο nature boy και τον απόλυτα ψυχρό εκτελεστή, αλλάζει στάση σε κλάσματα δευτερολέπτου, χωρίς ποτέ να εγκαταλείπει μια εκφραστική μονοτονία και... την οδοντογλυφίδα από το στόμα, σαν γνήσιος απόγονος του Clint Eastwood. Ο μοναχικός cowboy του Gosling φοράει ή κουβαλάει ευλαβικά επάνω του ένα αμφιβόλου γούστου jacket, κλασικό στοιχείο της iconic γκαρνταρόμπας ηρώων που το cult status έχει ακουμπήσει, από τον James Dean, τον Marlon Brando ή τον Nicolas Cage (μάντεψε μόνος σου τις ταινίες, είναι στοιχειωδώς απλό) ως την αιωνιότητα. Εκεί ανήκει και ο ήρωας του Drive.
Αριστούργημα από σήμερα, instant classic για το αμερικανικό σινεμά, ταινία από εκείνες που θα έπρεπε να διδάσκονται (ακομπλεξάριστα...) σε σχολές κινηματογράφου, υπόδειγμα συνέπειας και αποθεωτικά όμορφο σαν δουλειά, το Drive του Nicolas Winding Refn είναι το πρώτο σπουδαίο joyride που θα ζήσεις τούτη τη σεζόν στη σκοτεινή αίθουσα. Εκεί, το κάθισμα δεν έχει ζώνη ασφαλείας, θυμήσου το.
ΚΑΙ ΜΙΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΆΠΟΨΗ
Σχεδόν 9/10 κριτικές που διάβασα για το Drive του Nicolas Winding Refn ήταν αποθεωτικά. Ώρες ώρες νιώθω είτε ότι είμαι πολύ στενόμυαλος και δεν καταλαβαίνω τα μεγάλα νοήματα της σύγχρονης κινηματογραφικής σκηνής είτε ότι δεν βλέπω την τύφλα μου. Μήπως να το κλείσω το ρημάδι το blog και να ασχοληθώ με τη γεωργία να φάω και λίγο φαγάκι, αφού μας έχε φάει η ανεργία; Μήπως να πάω στον οφθαλμίατρο και να ζητήσω νέους φακούς για τα γυαλιά (μάλλον όχι, δεν με καλύπτει και η ασφάλιση. Πάνε τα παλιά τα χρόνια που μάζευες συνταγές και έμπαινες άρχοντας στα οπτικά).
Ένας μάστορας στο βολάν, το πρωί δουλεύει ως οδηγός κασκαντέρ σε ταινίες και το βράδυ ως οδηγός σε ληστείες. Όμως το μαστόρι έχει μία καρδιά αγκινάρα και αγαπάει και αυτό δεν θα του βγει σε καλό.
Από την ταινία κρατάω το φοβερό O.S.T., παρόλο που είμαι σκυλί μαύρο του ελέους στα μουσικά γούστα, εντούτοις η ομορφιά είναι πολλές φορές αντικειμενική και εδώ είναι. Σε δεύτερο επίπεδο κρατάμε την ερμηνεία του ολιγόλογου οδηγού Ryan Gosling, που ώρες ώρες σε κάνει να νομίζει ότι είναι μουγκός. Μυστηριώδης και απόμακρος, είναι αποτελεσματικός τόσο στο τιμόνι, όσο και στην οθόνη. Κατά τα άλλα μουντό και φλατ που πήρε την ανιούσα λόγο υπερβολικής προβολής, Σε καμία περίπτωση δεν αξίζει την θέση 132 στο top250 που του δίνουν οι ψηφοφορίες στο IMDB.
Προσωπική εκτίμηση: 5/10 Υπερβολές της κινηματογραφικής βιομηχανίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου