Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2010

Ένας χρόνος χωρίς των Πάνο Τζαβέλα

Ευχαριστούμε τον φίλο αναγνώστη που μας έστειλε αυτό το ολοκληρωμένο και ωραίο άρθρο.

Την περασμένη Τετάρτη 27 Ιανουαρίου, συμπληρώθηκε ένας χρόνος από το θάνατο του Πάνου Τζαβέλλα, του ανθρώπου που μπόλιασε τη γενιά της μεταπολίτευσης με τα αντάρτικα τραγούδια.

Ο Πάνος Τζαβέλας γεννήθηκε το 1925 στην Κοζάνη. Με την κήρυξη του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου εντάσσεται στην ΕΠΟΝ και τον επόμενο χρόνο βγαίνει στο βουνό με τον ΕΛΑΣ. Ξαναβγαίνει στο βουνό με το Δημοκρατικό Στρατό, τραυματίζεται, συλλαμβάνεται και ακρωτηριάζεται το δεξί του πόδι. Ακολουθεί φυσικά η γνωστή καταδίωξη που επιφύλασσε σε όλους τους αριστερούς το τότε δεξιό καθεστώς. Έχοντας ήδη καταδικαστεί τρεις φορές σε θάνατο προβάλλεται από τη νόσο του Burgen και το 1959 αναγκάζεται να ... πάει στην τότε Σοβιετική Ένωση για να θεραπευτεί. Παρέμεινε όμως εκεί και μετά την αποθεραπεία του για να σπουδάσει μουσική και τότε ήταν που γνώρισε τον μεγάλο συνθέτη Ντμίτρι Σοστακόβιτς.

Επέστρεψε στην Ελλάδα το 1965 αλλά το 1968 η χούντα τον συνέλαβε για «παράνομη δράση» εναντίον της και βρέθηκε και πάλι στη φυλακή. Αποφυλακίστηκε το 1971 λόγω «ανηκέστου βλάβης» της υγείας του και άρχισε να τραγουδά σε μπουάτ της Πλάκας μέσα σε ένα σχεδόν «συνωμοτικό» κλίμα. Έστω όμως και υπό αυτές τις συνθήκες καταφέρνει να μεταδώσει έναν αέρα και βέβαια την αγάπη του για την ελευθερία στο κοινό – κυρίως φοιτητές – που τον παρακολουθούσε φανατικά. Μετά τη μεταπολίτευση και δίχως φόβο πλέον συνεχίζει να ερμηνεύει τα αγαπημένα του αντάρτικα τραγούδια, τη μουσική επένδυση της Εθνικής Αντίστασης, μαζί με την τότε σύντροφο του Νατάσα Παπαδοπούλου. Στα «μαγαζιά» της Πλάκας όπου εμφανιζόταν γινόταν κυριολεκτικά «λαϊκό προσκύνημα» από ένα πλήθος το οποίο ανάπνεε επιτέλους ελεύθερα μετά από επτά χρόνια δικτατορίας και ήθελε να γνωρίσει αλλά και να επικοινωνήσει με τα τραγούδια μιας άλλης εποχής, ήδη μακρινής μεν αλλά όχι και ξεχασμένης, κατά την οποία ο αγώνας για αυτή την ελευθερία δεν ήταν μόνον ανάγκη αλλά και καθημερινή πραγματικότητα και πρακτική.

Ο Τζαβέλας υπήρξε πάντα συνεπής με τον εαυτό του, την ιδεολογία και τις απόψεις του και αυτό ήταν φανερό τόσο στις επιλογές του τραγουδιών άλλων τα οποία ερμήνευε με τον μοναδικό, «επαναστατικό» του τρόπο όσο και στα όχι και τόσα πολλά που έγραψε ο ίδιος. Πιο χαρακτηριστικό από τα τελευταία το «Καλέ Άνθρωπε Κυρ Παντελή», μια σαρκαστική σάτιρα αλλά και ανηλεή επίθεση στον μικροαστισμό και στα ατομικιστικά ιδεώδη του. Ήταν εκείνος που όχι μόνον έφερε ένα είδος τραγουδιού σχεδόν άγνωστο στους πολλούς στο προσκήνιο αλλά και έδειξε ότι περιείχε στοιχεία μα και διαχρονικές αξίες τα οποία το έκαναν επίκαιρο και σημαντικό και σε μία κατά πολύ μεταγενέστερη εποχή. Δυστυχώς όμως το μεταπρατικό σύστημα της μουσικής είχε ήδη αρχίσει να λειτουργεί και πάρα πολλοί άλλοι, άσχετοι ως και εχθρικοί απέναντι σε αυτό, άρχισαν να «πηδούν στο τρένο» του αντάρτικου τραγουδιού μετατρέποντας το σε μόδα. Έτσι μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 70 ο κόσμος είχε πια κορεστεί από αυτό με αποτέλεσμα να χάσει το ενδιαφέρον του. Η «χρυσή εποχή» για τον Πάνο Τζαβέλα είχε πλέον περάσει οριστικά…

(από την ΑΥΓΗ, 29 Ιανουαρίου 2009)

Κλασικό πλέον το ζωντανά ηχογραφημένο του άλμπουμ από τη μπουάτ Λήδρα το 1975, «Τραγούδια από το αντάρτικο λημέρι του»

1. ΤΗΣ ΝΙΟΤΗΣ

http://www.youtube.com/watch?v=YaEyt9x80RI&feature=channel

2. ΑΠΟΨΕ ΘΑ ΠΛΑΓΙΑΣΟΥΜΕ

http://www.youtube.com/watch?v=uN4bu57MwCw

3. ΜΠΕΖΕΝΤΑΚΟΣ

http://www.youtube.com/watch?v=4Mtak9Mz5Hg&NR=1

4. ΣΑΜΑΡΙΝΑ

http://www.youtube.com/watch?v=2YYkKXWt2Qk

5. ΑΙΝΤΕ ΠΑΙΔΙΑ

http://www.youtube.com/watch?v=jNyZol1kKbc&feature=channel

6. ΜΑΗΜ’ ΜΑΗΜ’

http://www.youtube.com/watch?v=65fAq1ugKIA&feature=related

7. ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΡΟΤΙΑ

http://www.youtube.com/watch?v=jw5XKovxfCk&feature=channel

8. Ο ΚΥΡ-ΠΑΝΤΕΛΗΣ

http://www.youtube.com/watch?v=8G1bwt3czkg&feature=related

9. ΞΥΠΝΗΣΤΕ

http://www.youtube.com/watch?v=XGqG9FYwMUA&feature=related

10. ΑΧ ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΣ ΓΛΥΚΕΙΑ

http://www.youtube.com/watch?v=16OVYg0CyXk&feature=channel

11. ΚΑΛΑΜΑΤΙΑΝΗ

http://www.youtube.com/watch?v=_w9y84_TqE0&feature=channel

12. ΕΙΣΑΙ ΠΑΙΔΙ ΣΤΑ ΔΕΚΑΕΝΝΙΑ ΣΟΥ

http://www.youtube.com/watch?v=7rjjc_o6X0o&feature=channel

13. Ο ΦΡΟΥΡΑΡΧΟΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ

http://www.youtube.com/watch?v=yWLNYb6GR9U&feature=related

(να ‘σαι καλά jimakos61 για τα ανεβάσματα)

Είχε κάνει τη μουσική επιμέλεια και τραγούδησε για την ταινία του Τάκη Σιμονετάτου Το Κόκκινο Τρένο του 1982…

(θέμα τίτλου: http://www.youtube.com/watch?v=vtem5N-DY-Y&feature=related)

με θέμα μια ομάδα του ΕΛΑΣ που κατεβαίνει από το βουνό με σκοπό να ανατινάξει το ξενοδοχείο "Μεγάλη Βρετάνια" στο κέντρο της Αθήνας.

(http://90lepta.com/m777.html)

Από τις εκδόσεις Παπαζήσης κυκλοφορεί η ποιητική συλλογή Ζιγκ-ζαγκ στο δάσος του θανάτου, ISBN: 978-960-02-1583-0 του 2002. Εάν κάποιος το έχει διαβάσει και γνωρίζει κάτι παραπάνω, ας μας ενημερώσει.

(http://www.books.gr/ViewShopProduct.aspx?Id=5526495)

Και ένα σχόλιο που μου άρεσε από τον Νίκο Οικονόμου, συνθέτη και διευθυντή της εταιρείας Protasis, επί σειρά ετών φίλο και συνεργάτη μουσικό του Πάνου Τζαβέλλα, όπως το απέστειλε σαν ελάχιστο φόρο τιμής στη μνήμη του, στο http://bosko-hippydippy.blogspot.com/

«Δηλώσεις για το θάνατο του Πάνου Τζαβέλλα έκανε ο πρόεδρος του Συνασπισμού, Αλέξης Τσίπρας. Μήπως να λέγαμε όμως και ότι ο καλλιτέχνης έφυγε ολότελα ξεχασμένος; Πόσον καιρό είχε να εμφανιστεί έστω σε κομματικά φεστιβάλ, αφού είχε αφιερώσει τη ζωή του ολόκληρη στο πολιτικό στρατευμένο τραγούδι; Τον θυμάμαι αρχές της δεκαετίας του 1990 να τραγουδάει αντάρτικα στο κτίριο της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών στην Τοσίτσα. Γραφικότητες, σχολίαζαν οι περισσότεροι, εγώ όμως τον άκουγα σα να μελετούσα ένα κανονικό φυσικό φαινόμενο, με είχε συγκινήσει το ασίγαστο πάθος αυτού του εβδομηντάρη τραγουδοποιού- επαναστάτη. Και μόνο για τον συγκλονιστικό Κυρ-Παντελή, όπως και για το Ξυπνήστε, ο Πάνος Τζαβέλλας δικαιούται μια περίοπτη θέση στο πάνθεο των Μεγάλων του ελληνικού τραγουδιού. Υπήρξε το πιο χαρακτηριστικό δείγμα Έλληνα χιποκομμουνιστή τροβαδούρου, όπως θα χρησιμοποιούσε κανείς και τον όρο αναρχικός για τον Νικόλα Άσιμο. Άλλωστε, Άσιμος και Τζαβέλλας είχαν συνεργαστεί σε μπουάτ στις αρχές της δεκαετίας του 1970, για τον πρώτο ο δεύτερος έγραψε το ποίημα με τίτλο Αχ, βρε Νικόλα, η επανάσταση δεν είναι άρπα- κόλλα! Τραγούδια του Πάνου Τζαβέλλα είχαν ερμηνεύσει η Καίτη Γκρέϋ, ο Γιώργος Νταλάρας και η Χάρις Αλεξίου σε εκείνο το κλασικό πλέον ζωντανά ηχογραφημένο άλμπουμ του από τη μπουάτ Λήδρα το 1975. Στο πλευρό του στάθηκε μέχρι το τέλος η πολύ νεότερη του και επί 30 χρόνια σύντροφος του, ερμηνεύτρια Νατάσσα Παπαδοπούλου.»

(http://bosko-hippydippy.blogspot.com/2009/01/rip-1925-2009.html)

Συνεδρίαση του Δημοτικού συμβουλίου Δελφων


Η συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Δελφών
θα διενεργηθεί την 3η του μήνα Φεβρουαρίου ,
ημέρα Τετάρτη και ώρα 18.00 μ.μ.

Για συζήτηση και λήψη αποφάσεων για τα κατωτέρω θέματα της ημερήσιας διάταξης:

1. Τροποποίηση τεχνικού προγράμματος έτους 2010....
2. Ρύθμιση τελών βάσει του Ν.3801/2009.
3. Κατανομή επιχορηγήσεων ΥΠ.ΕΣ για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών των σχολείων του Δήμου Δελφών κατά την διάρκεια του οικ. έτους 2010.

Ο χορός των θεσσαλων




Ο Αποκριάτικος χορός των Θεσσαλών

θα γίνει την Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2010 (Τσικνοπέμπτη)
και ώρα 21:00

Στο κέντρο Διόνυσος
(Πρώην Καπαρέλης)

Θα υπάρχει Δημοτική θεσσαλική Ορχήστρα

τηλ επικοινωνίας 6936064625

Παράσταση-παρέμβαση των Οικολόγων Πρασίνων στην δίκη Γρηγορόπουλου

Στην Άμφισσα θα μεταβεί από την Τρίτη το βράδυ ο εκπρόσωπος των Οικολόγων Πρασίνων Νίκος Χρυσόγελος, προκειμένου να παραστεί το πρωί της Τετάρτης 3/2 στην δίκη για τον άδικο χαμό του 15χρονου μαθητή Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου. Η ακροαματική διαδικασία της ημέρας παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθότι, σύμφωνα με το πρόγραμμα καταθέτουν ο συμμαθητής του Α. Γρηγορόπουλου και ο ιατροδικαστής.

Ο εκπρόσωπος των Ο.Π θα επαναφέρει, εκτός των άλλων, το αίτημα της μεταφοράς της δίκης στην Αθήνα, το οποίο εξέφρασε εκ νέου η ... οικογένεια του μαθητή σε μεταξύ τους πρόσφατη συνομιλία.

Ο Ν. Χρυσόγελος θα είναι επιτόπου στην διάθεση των τοπικών ΜΜΕ το βράδυ της Τρίτης 2/2 στις 20:00-22:00 και την Τετάρτη 3/2 στις 12:30 - 15:00.

Αποκριάτικες εκδηλώσεις στην Γραβιά

ΑΠΟΚΡΙΑΤΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

ΑΠΟΚΡΙΑΤΙΚΗ ΓΙΟΡΤΗ

Την Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου 2010 στο Πολιτιστικό Κέντρο Γραβιάς στις 5:00 το απόγευμα ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Δημοτικού Σχολείου Γραβιάς διοργανώνει πάρτι μασκέ για μικρούς και μεγάλους.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει παράσταση με κλόουν και κλήρωση δώρων.
Συνδιοργανωτές της γιορτής είναι ο Δήμος Γραβιάς, η Intercat Α.Ε. ΑΦΟΙ Παπαϊωάννου καθώς και επιχειρήσεις της περιοχής.

Στατιστικά Ιανουαρίου του Iteanet, ακόμα ένα τεράστιο άλμα.

Οι επισκέψεις στο Iteanet τον Ιανουάριο σημείωσαν ακόμα ένα τεράστιο άλμα.
Η αύξηση οφείλεται στην σταθερή έτσι κι αλλιώς ανάπτυξη που παρουσιάζει η αναγνωσιμότητα του Iteanet αλλά και σε γεγονότα που έγιναν στην περιοχή και απασχόλησαν το Πανελλήνιο ενδιαφέρον.
Τα γεγονότα αυτά ήταν, οι σεισμοί της περιοχής και η δίκη για την δολοφονία Γρηγορόπουλου. Έτσι λόγω της έγκαιρης ενημέρωσης που προσφέραμε για τους σεισμούς, αλλά και λόγω της ... συνέπειας και της υπευθυνότητας στην ενημέρωση μας για την δίκη, πολλές φορές σε κόντρα με την τρομολαγεία που προσπάθησαν ορισμένοι κύκλοι να επιβάλουν στον τόπο μας, είχαμε αυτά τα αποτελέσματα.
Για τον μήνα Ιανουάριο δεχθήκαμε 37.078 επισκέψεις σελίδων από 24.429 επισκέψεις που είχαμε δεχθεί τον Δεκέμβριο, αύξηση δηλαδή γύρω στο 50 % σε ένα μήνα.
Οι επισκέπτες μας ήταν 14.532 από 10.436 τον προηγούμενο μήνα σημειώνοντας αύξηση γύρω στο 40%.
Παρόλα αυτά τα νούμερα, η κατάταξη στην Ιστοσελίδα alexa δεν άλλαξε γεγονός που πιθανολογούμε ότι έχει να κάνει με την μειωμένη ακρίβεια σε ιστοσελίδες με τόσο μικρή αναγνωσιμότητα σε παγκόσμιο επίπεδο.
Παρόλα αυτά το iteanet εξακολουθεί να κερδίζει την εμπιστοσύνη σας και το επιλέγετε για την ενημέρωσή σας με μεγάλη διαφορά από τις υπόλοιπες σελίδες του Νομού.
Ευχαριστούμε για το ενδιαφέρον που δείχνετε στο Iteanet,την ιστοσελίδα που άλλαξε την ενημέρωση στην Φωκίδα.

Το νέο φύλλο της Εφημερίδας Παρνασσός





Κυκλοφόρησε το 28ο Φύλλο της Εφημερίδας Παρνασσός, με τοπικές Ειδήσεις από τους Δήμους του Παρνασσού.

Κίνηση Πολιτών Δυτ. Φθιώτιδας: "Να σώσουμε την Παρθένα Φύση του Τόπου μας"

Προς: κ. Γ. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ Πρωθυπουργό της Ελλάδας

Θέμα: Ειδικό Χωροταξικό για ΑΠΕ. Ανάγκη άμεσης τροποποίησής του για τον κατάφυτο πανέμορφο ορεινό όγκο μεταξύ Φθιώτιδας και Ευρυτανίας.

Εξοχότατε Κύριε Πρωθυπουργέ,
Κατ’ αρχήν σας ευχόμαστε καλή επιτυχία στο έργο σας, για το καλό της Πατρίδας μας στις δύσκολες σημερινές συνθήκες.
Μέσα στα τόσα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζετε, θα θέλαμε και εμείς να σας απασχολήσουμε με ένα ζήτημα που θεωρούμε ότι είναι πρώτης προτεραιότητας για το μέλλον της περιοχής μας, αλλά και της χώρας μας γενικότερα [...]

Το πρόσφατο Ειδικό Χωροταξικό για τις ΑΠΕ που εγκρίθηκε τον Δεκέμβριο 2008 επί Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιά, μεταξύ άλλων ενέκρινε την ένταξη της ορεινής Δυτικής Φθιώτιδας και της Ευρυτανίας στις Περιοχές Αιολικής Προτεραιότητας (ΠΑΠ), όπου η εγκατάσταση αιολικών πάρκων έχει την πρώτη προτεραιότητα έναντι κάθε άλλης δράσης ή ανάπτυξης!Η ορεινή περιοχή στα όρια Φθιώτιδας και Ευρυτανίας (Δήμοι Καρπενησίου, Δομνίστας, Σπερχειάδας, Αγ. Γεωργίου) ανάμεσα στον Τυμφρηστό (Βελούχι) και την Οξιά (Σαράνταινα), είναι μια πανέμορφη περιοχή γεμάτη από πυκνά δάση, δρυός μέχρι τα 900 μέτρα, και ελάτης στα μεγαλύτερα υψόμετρα, ενώ από τα 1400 έως τα 1700 μέτρων περί την κορυφή Σαράνταινα είναι το περίφημο δάσος οξιάς, το νοτιότερο της Ευρώπης. Πάνω από τα υψόμετρα των 1600 – 1700 μέτρα υπάρχει μικρή αλπική ζώνη με θαμνώδη βλάστηση, που ολοκληρώνει το ιδιαίτερα καλαίσθητο τοπίο, ουσιαστικά αδιατάρακτο επί χιλιάδες χρόνια.
Μια απλή επίσκεψη στην περιοχή αρκεί για να πιστοποιήσει την ακρίβεια των ανωτέρω, για το κάλλος, την πλούσια χλωρίδα και πανίδα, την φυσικότητα και το ολοκληρωτικό δασώδες της περιοχής, που έλκουν και μαγνητίζουν τον επισκέπτη, για αυτό και έχει αρχίσει να αναπτύσσεται συνεχώς ο οικο-τουρισμός και αγροτουρισμός με αξιοποίηση αυτού ακριβώς του φυσικού περιβάλλοντος.

Για τους παραπάνω λόγους, τα Νομαρχιακά Συμβούλια της Φθιώτιδας και της Ευρυτανίας καθώς και τα Δημοτικά Συμβούλια όλων των Δήμων στα πλαίσια της διαβούλευσης για το χωροταξικό για ΑΠΕ, είχαν απορρίψει σχεδόν ομόφωνα την ένταξη της περιοχής αυτή στις περιοχές ΠΑΠ, αλλά δυστυχώς δεν εισακούσθηκαν!

Εμείς δεν γνωρίζουμε με ποια αξιολόγηση προέκριναν οι συντάκτες του Ειδικού Χωροταξικού αυτή την περιοχή να ενταχθεί στις περιοχές με την μεγαλύτερη πυκνότητα σε αιολικά πάρκα. Προφανώς δεν γνωρίζουν ότι για μια τέτοια εγκατάσταση εκεί, με τις τεράστιες ανεμογεννήτριες, την διάνοιξη δρόμων, τους Υποσταθμούς, τις τεράστιες γραμμές υψηλής τάσεως (με πυλώνες) και τις δεκάδες γραμμές μέσης τάσης θα πρέπει οπωσδήποτε να ξηλωθούν δάση και να καταστραφούν πανέμορφα δασικά και αλπικά τοπία. ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΕΚΕΙ ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ, ΒΡΑΧΩΔΕΙΣ ή ΑΠΟΨΙΛΩΜΕΝΕΣ ΑΠΟ ΔΑΣΗ. ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΠΛΟΥΣΙΑ ΔΑΣΗ.

Προφανώς δεν γνωρίζουν τα ανωτέρω, διότι, αν τα γνώριζαν, δεν πιστεύουμε ότι θα πρότειναν κάτι τέτοιο. Δεν νομίζουμε ότι φθάσαμε στο έσχατο σημείο να έχουμε πλέον εξαντλήσει όλες τις άλλες δυνατότητες στην χώρα, σε γυμνές και βραχώδεις περιοχές και σε υπεράκτια πάρκα, ώστε πλέον να αρχίσουμε συνειδητά να ξηλώνουμε δάση για να βάλουμε ΑΠΕ! και μάλιστα να ορίζουμε περιοχές δασών εξαιρετικού φυσικού περιβάλλοντος, και ″μακραίωνης ιστορίας συνεργασίας ανθρώπου-φύσης, με εξαιρετική απείραχτη φύση και τοπία παγκόσμιου ενδιαφέροντος″ όπως ανέφερε το χωροταξικό πλαίσιο της περιφέρειάς μας για την συγκεκριμένη περιοχή, ως προτεινόμενες για την μεγαλύτερη πυκνότητα σε αιολικά πάρκα! Είναι τυχαίο ότι και η Γενική Διεύθυνση Δασών του Υπ. Γεωργίας, όταν χρειάστηκε να γνωματεύσει για την εγκατάσταση εκεί αιολικών πάρκων, ήταν απόλυτα απορριπτικά με γνωμάτευση-ύμνο για την περιοχή; Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η απόλυτα απορριπτική αυτή γνωμάτευση των επιστημόνων του Υπ. Γεωργίας αλλά και πλήθους άλλων ειδικών (πανεπιστημιακών καθηγητών περιβάλλοντος, γεωλόγων κλπ.) έγινε για τις καταστροφικές επιπτώσεις στο συγκεκριμένο περιβάλλον, το τοπίο (φράξιμο του ορίζοντα!), το έδαφος, τα νερά και τα πανέμορφα γραφικά ορεινά χωριά της Δυτικής Φθιώτιδας, που θα προκαλούνταν από ένα αιολικό πάρκο, που επρόκειτο να εγκατασταθεί στην κορυφογραμμή μεταξύ Φθιώτιδας-Ευρυτανίας. Συνοπτικά αναφέρουμε πέραν της καταστροφής του τοπίου και μέρους του δάσους, την καταστροφή του ορίζοντα όλης της περιοχής, τα τεράστια χωματουργικά έργα για θεμελίωση και διάνοιξη δρόμων σε ένα δασώδες και ευαίσθητο περιβάλλον, ισοπεδώσεις και επιχωματώσεις εκατομμυρίων κυβ. μέτρων, αδυναμία αναχλόασης λόγω υψομέτρου, αλλαγές του υδροκρίτη, διάβρωση εδαφών, καταστροφή δασών για δρόμους, υποσταθμούς και δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας, επιπτώσεις στις πηγές ύδρευσης (των χωριών) που είναι πολύ κοντά στην κορυφογραμμή, αύξηση των κατολισθήσεων των χωριών λόγω του ασταθούς και ολισθηρού υπεδάφους (φλύσχης), υπόκωφος θόρυβος στους οικισμούς.

Το Ειδικό Χωροταξικό για τις ΑΠΕ, προβλέπει μέγιστη επιτρεπόμενη πυκνότητα για τις περιοχές Αιολικής Προτεραιότητας, μία ″τυπική″ ανεμογεννήτρια ανά 1000 στρέμματα συνολικής επιφάνειας κάθε ενταγμένου ΟΤΑ. Ήτοι, κάλυψη 8% της συνολικής έκτασης κάθε ΟΤΑ! (Θυμίζουμε ότι μία ″τυπική″ ανεμογεννήτρια των 2 MW έχει διάμετρο πτερωτής 85 μέτρα, ύψος πύργου περίπου 65 μέτρα, και επομένως συνολικό ύψος περίπου 110 μέτρα). Π.χ. για τον Δήμο Σπερχειάδας, που η συνολική του επιφάνεια είναι 380.000 στρέμματα, η πυκνότητα αυτή σημαίνει ότι επιτρέπεται η εγκατάσταση 380 τέτοιων ανεμογεννητριών! Και μάλιστα, επειδή δεν πρόκειται να εγκατασταθούν στα πεδινά Δημοτικά Διαμερίσματα του Δήμου (λόγω έλλειψης αιολικού δυναμικού και λόγω Natura του Σπερχειού), όλες αυτές θα εγκατασταθούν στα βουνά, κυρίως στην ως άνω κορυφογραμμή Βελούχι-Σαράνταινα, όπου η κάλυψη μπορεί να φθάσει το 40% ή 80% της έκτασής τους, αρκεί στο σύνολο του Δήμου να μην ξεπερασθεί το 8% ! ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ!

Αν η απορριπτική γνωμάτευση των ειδικών επιστημόνων αφορούσε τις καταστροφικές συνέπειες από 36 ανεμογεννήτριες των 0,9 MW η καθεμία, ποιές μπορεί να είναι οι επιπτώσεις από 700 ανεμογεννήτριες των 2 MW η καθεμία (380 λόγω Δήμου Σπερχειάδας και άλλες τόσες, στην ίδια κορυφογραμμή λόγω Δήμων Δομνίστας και Καρπενησίου); Υπενθυμίζουμε την ανάγκη, μόνο για την ηλεκτρική σύνδεση αυτών των αιολικών, να γίνουν 7 μεγάλοι Υποσταθμοί Υψηλής Τάσης, πολλές γραμμές Υψηλής Τάσης με πυλώνες, αναρίθμητες γραμμές Μέσης Τάσης, όλα μέσα στο παρθένο δάσος! ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΠΑΡΑΛΟΓΙΣΜΟ, ΓΙΑ ΑΠΙΣΤΕΥΤΗ ΑΚΡΟΤΗΤΑ, για μια περιοχή που είναι από τα ελάχιστα φυσικά αποθέματα της χώρας, από τις καθαρότερες στον κόσμο, με πλούσια φυσική και πολιτιστική κληρονομιά και ιστορικές μνήμες από την αρχαιότητα έως σήμερα, (με κορυφαία στιγμή την εκκίνηση και το θέριεμα της Εθνικής Αντίστασης). Εκτιμούμε ότι εκ παραδρομής, ή από υπόγειες διαδρομές πίεσης συμφερόντων, βρέθηκε αυτή η περιοχή στις προτεινόμενες ΠΑΠ και ζητούμε να αφαιρεθεί από ΠΑΠ και ΠΑΚ (περιοχές Αιολικής Προτεραιότητας και Καταλληλότητας).
Ο Νομός μας ήδη συνεισφέρει στην αναγκαία εθνική προσπάθεια με την εγκατάσταση υδροηλεκτρικών στην Δυτική Φθιώτιδα, ενώ υπάρχουν περαιτέρω δυνατότητες για υδροηλεκτρικά τόσο στην Δυτική Φθιώτιδα όσο και στον υπόλοιπο Νομό, και με την εγκατάσταση κάποιων αιολικών πάρκων στην Νότια Φθιώτιδα, αλλά και στα όρια του Δήμου Στυλίδας με την Κοινότητα Ανάβρας Μαγνησίας, στο όρος Όθρυς, όπου έχει ήδη αναπτυχθεί μεγάλο αιολικό πάρκο και προβλέπεται επέκτασή του. Παράλληλα, η Νομαρχία Φθιώτιδας έχει ζητήσει εγγράφως από την ΔΕΗ να προχωρήσει σε έρευνα και εκμετάλλευση του πλούσιου γεωθερμικού πεδίου της Φθιώτιδας για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Δεν θα υπήρχε επίσης αντίρρηση για λογική χωροθέτηση φωτοβολταϊκών, που είναι χαμηλές εγκαταστάσεις χωρίς θόρυβο και δεν αλλοιώνουν τους ορίζοντες και τα τοπία. Ειδικά η συγκεκριμένη περιοχή της Δυτικής Φθιώτιδας απορροφά ελάχιστη ηλεκτρική ενέργεια, που υπερκαλύπτεται και μόνο από τα μικρά υδροηλεκτρικά που ήδη λειτουργούν εκεί.

Παράλληλα, η Ευρυτανία ήδη προσφέρει ηλεκτρική ενέργεια από υδροηλεκτρικά, όχι μόνο 20% της κατανάλωσής της, αλλά 20 φορές την κατανάλωσή της!

Θα πρέπει να σημειώσουμε επίσης ότι μας προκάλεσε κατάπληξη το γεγονός της προτεινόμενης υπερσυγκέντρωσης τεράστιων ανεμογεννητριών στην Δυτική Φθιώτιδα και την Ευρυτανία, όταν από τον ίδιο τον χάρτη αιολικού δυναμικού που συνοδεύει το ειδικό χωροταξικό προκύπτει ότι αντίστοιχες ταχύτητες ανέμου υπάρχουν στο Πήλιο, την Όσσα, τον Όλυμπο, την Πίνδο, την Βόρεια Εύβοια, την Βόρεια Πελοπόννησο, και τα βουνά της Ανατολικής Μακεδονίας. Θεωρούμε ότι δεν είναι σωστό να γίνει τώρα η δική μας περιοχή το αντίστοιχο της Πτολεμαΐδας, με τον μανδύα της ήπιας ενέργειας αλλά με την πραγματικότητα της υπερσυγκέντρωσης θηριωδών ανεμογεννητριών, καταστρέφοντας μια περιοχή για να δώσει ενέργεια στις άλλες. Έχουμε την άποψη ότι οι εγκαταστάσεις για παραγωγή ήπιας μορφής ενέργειας θα έπρεπε να είναι επίσης ήπιες και να έχουν ήπια και όχι βάρβαρη παρέμβαση στο περιβάλλον. Θα μπορούσε το πρόβλημα να κατανεμηθεί σε περισσότερους Νομούς, με την υποχρέωση όλοι να συμμετάσχουν στην επίλυσή του. Γενικώς οι ορισθείσες μέγιστες επιτρεπόμενες πυκνότητες ανεμογεννητριών φαίνονται πολλαπλάσιες των ορίων που έπρεπε να τεθούν, οδηγώντας σε συγκεντρώσεις που ξεπερνούν την κλίμακα και την φέρουσα ικανότητα των επιμέρους θέσεων που επιλέγονται (π.χ. για την Ευρυτανία οδηγούν σε 1.700 ανεμογεννήτριες! Έλεος! Για την Λέσβο οδηγούν, με την μισή πυκνότητα ανεμογεννητριών, σε 1077 ανεμογεννήτριες, όταν διασυνδεθεί στο διασυνδεδεμένο ηλεκτρικό δίκτυο της χώρας! Πρόκειται για καταστροφή της χώρας εάν εφαρμοσθεί αυτό το Ειδικό χωροταξικό). Τέτοιες πυκνότητες δεν έχουν επιτραπεί πουθενά στην Ευρώπη και, αν δεν μειωθούν δραστικά, σε συνδυασμό με την επιτρεπόμενη στάθμη θορύβου από αιολικά στα όρια των χωριών, που ορίστηκε στα 45 db (!), θεωρούμε βέβαιο ότι το προτεινόμενο ειδικό χωροταξικό θα καταστρέψει τη χώρα, δάση, βουνά και νησιά, βουλιάζοντας τον τουρισμό και καθιστώντας ιστορικές περιοχές μη κατοικήσιμες! Πιστεύουμε ότι ΠΑΠ δεν θα έπρεπε να χωροθετηθούν πουθενά, ενώ έπρεπε να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση κυρίως στα φωτοβολταϊκά αλλά και την γεωθερμία, και να μην επιτρέπεται η εγκατάσταση ΑΠΕ σε πραγματικά δάση και αλπικές ζώνες, όχι μόνο στους πυρήνες των χαρακτηρισμένων εθνικών δρυμών. Δηλαδή εάν ένα δάσος δεν έχει χαρακτηρισθεί εθνικός δρυμός και δεν ανήκει μάλιστα στον πυρήνα του, θα μπορούμε να το κόψουμε για να βάλουμε αιολικά; (Ας μην ξεχνούμε ότι τα διαχρονικά συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας που πρέπει πάσει θυσία να διαφυλάξουμε, είναι τα τοπία, η φύση και ο πολιτισμός. Τα τοπία και οι ορίζοντες αλλοιώνονται βάναυσα από τον όγκο των ανεμογεννητριών και από τα τεράστια συνοδά έργα τους, δίκτυα και δρόμους).

Η άποψή μας αυτή συμβαδίζει με εξελίξεις στον ανεπτυγμένο κόσμο, όπου οδεύουμε σε κατανεμόμενη και όχι συγκεντρωμένη παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, με μικρές εγκαταστάσεις κοντά στα δίκτυα και την κατανάλωση, ιδίως όταν πρόκειται για ανανεώσιμες πηγές. Στις ευρωπαϊκές χώρες (Γαλλία, Βέλγιο, Αγγλία, Δανία κλπ.) η εγκατάσταση ανεμογεννητριών προβλέπεται σε περιβαλλοντικά υποβαθμισμένες περιοχές, δίπλα σε αυτοκινητόδρομους κλπ., όπου η ανθρώπινη παρέμβαση ήδη έχει αλλοιώσει τα τοπία, ή συγκεντρωμένα σε αβαθείς θαλάσσιες περιοχές ή, πρόσφατα, σε πλωτά θαλάσσια πάρκα. Σε καμμία χώρα δεν εγκατέστησαν ανεμογεννήτριες ξηλώνοντας δάση ή αλπική ζώνη όπως αναγκαστικά θα γίνει στην δική μας περιοχή αν το προτεινόμενο ειδικό χωροταξικό εγκριθεί όπως είναι. Σε ορισμένες χώρες έκαναν υπερσυγκέντρωση αιολικών πάρκων μόνο σε ορισμένες περιοχές, όπου όμως ήταν κατάλληλες μόνον για τέτοια χρήση και μοιάζουν με ″κρανίου τόπο″ (π.χ. Καλιφόρνια), όχι σε περιοχές σαν τη δική μας! Σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες προχωρούν πλέον σε μεγάλα αιολικά πάρκα μόνο στην θάλασσα, για να μην αλλοιώσουν τα τοπία τους.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, Κύριε Πρωθυπουργέ, ζητούμε την παρέμβασή σας για την αφαίρεση των Δήμων Σπερχειάδας, Αγ. Γεωργίου, Καρπενησίου και Δομνίστας, από τις περιοχές Αιολικής Προτεραιότητας και Καταλληλότητας (ΠΑΠ και ΠΑΚ), όπως ακριβώς -και ορθώς- προβλέπει το χωροταξικό για την Κοινότητα Τυμφρηστού, με τα ίδια ακριβώς κριτήρια και για τους ίδιους λόγους, καθώς πρόκειται ακριβώς για την ίδια περιοχή, με παρόμοια χωριά και τοπία ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, κατάλληλη για ήπια τουριστική ανάπτυξη.
Δεν είναι δυνατόν π.χ. να προωθείται ισχυρά για τουριστική ανάπτυξη η περιοχή της Κεντρικής και Βόρειας Πίνδου, μεταξύ Θεσσαλίας και Ηπείρου-Μακεδονίας, ενώ η περιοχή η δική μας, με τον Τυμφρηστό, την Οίτη και τα Βαρδούσια, συνέχεια της Πίνδου, με ανώτερο φυσικό περιβάλλον και παράδοση, να προτείνεται για συγκέντρωση των αιολικών πάρκων και μαζική παραγωγή ενέργειας! Ποιοι είναι αυτοί που εξουσιάζουν το παρόν και το μέλλον ενός τόπου, αναβαθμίζοντας τον ένα και καταστρέφοντας τον άλλον;
Οι δασικές περιοχές με υψόμετρο άνω των 800 μέτρων, πρέπει να θεωρηθούν περιοχές «φυσικού αποθέματος», όπου δεν επιτρέπεται η εγκατάσταση αιολικών πάρκων. Τα αιολικά πάρκα ας γίνουν σε γυμνές και βραχώδεις περιοχές χωρίς ιδιαίτερη αισθητική αξία, και κυρίως σε ακατοίκητα νησιά και βραχονησίδες, καθώς και συγκεντρωμένα σε υπεράκτια πάρκα όπως γίνεται σήμερα στην Ευρώπη.
Η καταπράσινη Δυτική Φθιώτιδα και η Ευρυτανία, με τα παραδοσιακά χωριά και τα πλούσια δάση, τι άλλο έχουν εκτός από πράσινη ανάπτυξη; Χρειάζονται αιολικά πάρκα για να έχουν πράσινη ανάπτυξη; Θα ξηλώσουμε πράσινα δάση για να βάλουμε εγκαταστάσεις πράσινης ενέργειας; Αλήθεια, τα δάση δεν είναι αυτά που κατακρατούν τις μεγαλύτερες ποσότητες CO2 μετατρέποντάς τες σε ξύλο;

Κύριε Πρωθυπουργέ,
Προσέξαμε την απάντησή σας σε σχετική ερώτηση δημοσιογράφου στο πρόσφατο «debate», που ήταν περίπου η εξής: «Πράσινη ανάπτυξη δεν σημαίνει μόνο ανανεώσιμες πηγές, σημαίνει πρώτα απ’ όλα σεβασμό του χαρακτήρα της περιοχής, ήπιας μορφής τουρισμό και αειφόρο ανάπτυξη. Για αιολικά πάρκα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και βραχονησίδες. Η πράσινη ανάπτυξη δεν μπορεί να γίνεται με τους πολίτες και τις τοπικές κοινωνίες απέναντι, αλλά μαζί με αυτές».
Πιστεύουμε σε Σας και ελπίζουμε ότι θα κριθεί λογικό και θα ικανοποιηθεί το πάνδημο αίτημα για αφαίρεση των Δήμων Σπερχειάδας, Αγ. Γεωργίου, Καρπενησίου και Δομνίστας από τις περιοχές ΠΑΠ (Περιοχές Αιολικής Προτεραιότητας) του Ειδικού Χωροταξικού για τις ΑΠΕ.
Θα μας τιμούσε ιδιαίτερα αν είχαμε κάποια απάντηση, δική Σας ή από το Γραφείο Σας.

Με ιδιαίτερη τιμή,
Η Πρόεδρος
Κων. ΤΣΑΝΤΖΑΛΟΥ

Ο Γεν. Γραμματέας
ΗΛ. ΤΣΕΚΟΥΡΑΣ

Από lamianews

Κυριακή 31 Ιανουαρίου 2010

Την Πέμπτη 4-2-2010 Θα εκδικαστούν τα σαφαλιστικά μέτρα του Δήμου Λιδορικίου

Την ερχόμενη Πέμπτη , 4-2-2010, θα εκδικασθούν στην Άμφισσα, τα Ασφαλιστικά μέτρα του Δήμου Λιδορικίου , κατά της εταιρείας S & B , για τις περίφημες πια , ..εξορύξεις στο “ Κόκκινο Χούμα “ , και θα είναι ιδιαιτέρως..σημαντικό , να κερδηθούν τα μέτρα απ’ το Δήμο μας , ώστε να υπάρξει..σκαλοπάτι γιά παραπέρα..εξελίξεις ..καλό δε , θα είναι , όσοι μπορέσουμε να κατέβουμε στην Άμφισσα , και μετά , αν όλα πάνε καλά , πρέπει ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ , ΔΗΜΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΣ να προχωρήσουμε στο ξεκαθάρισμα αυτής της σοβαρής , για τον τόπο μας , υπόθεσης , βάζοντας , αν... είναι δυνατό , ΤΑΦΟΠΕΤΡΑ , στις..εξορυκτικές ..ορέξεις , της εταιρείας , ό,τι έγινε ..έγινε , μέχρι τώρα , με τα όποια λάθη και παραλείψεις , αλλά θα πρέπει να στραφούμε και στην..ξεχασμένη υπόθεση της ..ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ , όλων των μέχρι τώρα περιβαλλοντικών ..ζημιών που έχουν προκληθεί , ΟΛΑ ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ , στη Γκιώνα , και όχι μόνον..που δυστυχώς , είναι..άπειρες..
Από Λιδωρίκι

Όταν βρέχει στάζει νερά το μουσείο των Δελφών


Αυτό αντικρίζει ο επισκέπτης στο μουσείο Δελφών. Όταν βρέχει στάζουν νερά στις αίθουσες και οι τουρίστες το βλέπουν. Μετά βίας προχθές μπορέσαμε και τραβήξαμε το Video για να το δημοσιεύσουμε και όταν μας είδαν μας πέταξαν έξω.

Καμαρώστε

Ενεργοί Πολίτες Φωκίδας

Σύνδεσμος Ενημέρωσης

Δείτε τα βίντεο:...


Οι τρεις Ιεράρχες δεν μένουν πια εδώ

Του Γιωργου Μάλφα, Θεολόγου

Βασίλειος ο Μέγας, Ιωάννης ο Χρυσόστομος, Γρηγόριος ο Θεολόγος: συμπιέζουμε την αγιότητα σε βιβλία και ομιλίες, σε αργίες και επετείους. Πάντα μας διαφεύγει… Τους «Προστάτες της Παιδείας και των Γραμμάτων» τιμά ράθυμα και υποκριτικά η δημόσια εκπαίδευση, σε μια συγκυρία φέτος για την πατρίδα καταθλιπτική. Η απειλή της επιτήρησης, η παύση πληρωμών, ο εφιάλτης της χρεοκοπίας… Μια κοινωνία που καλόμαθε να καταναλώνει σαν παράσιτο γίνεται τώρα «πεδίο βολής φτηνό» για τους πειραματισμούς των κερδοσκόπων του χρήματος. «Η πλουτοκρατία ήταν, είναι και θα είναι ο μόνιμος άρχων του κόσμου, ο διαρκής αντίχριστος» που θα ’λεγε και ο Παπαδιαμάντης. Συνθλίβει μικρούς και αδύνατους. Αποθρασύνει μεγάλους και ισχυρούς. Μα πίσω από την κρίση των αριθμών, των δεικτών, και των ... ελλειμμάτων αποκαλύπτεται μια κρίση βαθιά πνευματική. Γιατί αν «ο αγώνας για το ψωμί μου είναι ζήτημα υλικό, ο αγώνας για το ψωμί του διπλανού μου είναι ζήτημα πνευματικό». Αυτό δεν θα σου το μάθουν βέβαια οι οικονομολόγοι που διαχειρίζονται τις κρίσεις του συστήματος, που καταρτίζουν «προγράμματα σταθερότητας».
Θα σου το μάθουν δάσκαλοι ψυχωμένοι που μορφώνουν τα παιδιά μας. Ποιος, αλήθεια, γιορτάζει και γιατί σήμερα; Ποια πρόταση ζωής εμπνέει το μαθητή, το δάσκαλο και το γονιό; Ποιον άνθρωπο διαπλάθουμε στο σχολείο σήμερα; Τι σχέση μπορεί να έχει η άσκηση στην αλήθεια της ζωής που μας υπέδειξαν οι τιμώμενοι Ιεράρχες, με την καθημερινότητα του σχολείου που βιώνουμε; Από την αγωγή στην παιδεία και την εκπαίδευση, από την εκπαίδευση στην εξειδίκευση και μετά στην …ευέλικτη απασχόληση. Φαύλος κύκλος, ανακυκλώνει αδιάκοπα τη ζωή σαν επιβίωση.

Αγαπημένε μου μαθητή, αγαπημένη μου μαθήτρια
Τούτα τα χρόνια της σχολικής σου διαδρομής συμμετέχεις σ’ έναν αγώνα ανελέητο. Σ’ έναν πρωταθλητισμό ακραίων επιδόσεων. Δυνατότερα, ψηλότερα, γρηγορότερα!Ενοχλητικά μονότονα και εκβιαστικά επαναλαμβάνεται η προτροπή των γονιών, των συγγενών και των δασκάλων σου: «Τώρα κρίνεται το μέλλον σου, πρόσεξε!».Άδικο δεν είναι; Να κρίνεται το όλον της ζωής σε κάποιες εξετάσεις στα δεκαεπτά σου χρόνια; Να «κλειδώνεται» το μέλλον με «έξυπνες» επαγγελματικές επιλογές της οικογένειας στα δεκατέσσερά σου χρόνια; Η δοκιμασία σου επώδυνη. Οι απαιτήσεις δυσβάσταχτες. Μαραζώνει η ψυχή και το κορμί σου, στα πιο ευαίσθητα, στα πιο όμορφα χρόνια, αυτά της εφηβείας. Ο πιο σκληρά εργαζόμενος είσαι, σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις. Ξεκινάς τη μέρα σου με ανιαρό επτάωρο σε κάποια σχολική αίθουσα, συνεχίζεις με ένα απαιτητικό απόγευμα στο φροντιστήριο. Καταλήγεις εξουθενωμένος αργά το βράδυ στο σπίτι για το διάβασμα της επόμενης ημέρας. Οι γονείς αυτά τα χρόνια στο πλευρό σου. Σε ρόλο σπόνσορα, ποντάρουν πάνω σου απωθημένα όνειρα, ανεκπλήρωτες επιθυμίες. Ο μύθος της «δωρεάν παιδείας» άτρωτος στο χρόνο, πληρώνεται με τίμημα ιδιαιτέρως υψηλό. «Τόσα δίνω, πόσα θες», στα … “ιδιαίτερα” πουλάν αυτό που θες. Να πληρώσει ο πατέρας και η μάνα απ’ το υστέρημα. Τώρα ή ποτέ! Σφύζουν από ζωή τα φροντιστήρια. Άψογες τεχνικές επίλυσης ασκήσεων που προπονούν εργαλειακά τον υποψήφιο. Να περάσει τον πήχη, να πιάσει την επιθυμητή βάση μορίων, να επιτύχει… Η αγωγή στα αζήτητα, η σπουδή αποσπασματικά κομματιασμένη σε κουτάκια για τις ανάγκες των εξετάσεων. Θυμάμαι πρόπερσι, που συμμετείχες στην κατάληψη του σχολείου σου ενώ το φροντιστήριο συνέχιζε απρόσκοπτα. Χωρίς ενοχές για τις χαμένες ώρες που με βόλεψαν ανέλπιστα, σε ρώτησα τότε γιατί δεν έκανες κατάληψη και στο φροντιστήριο. «Στο φροντιστήριο δάσκαλε πληρώνω!» μου απάντησες. Και όλη η αλήθεια των λόγων σου εξαντλούνταν με τρόπο κυνικό μπροστά στο ταμείο την ώρα της καταβολής των διδάκτρων. Σε βλέπω τα βράδια να γυρνάς αποκαμωμένος στους δρόμους της πόλης με την τσάντα στον ώμο, να περιμένεις στη στάση του λεωφορείου, χαζεύοντας αφηρημένα στο κενό της προσμονής, και μετά να διασκεδάζεις την πλήξη σου -χαριτωμένα ομολογώ- με αστεϊσμούς και χειρονομίες σε βάρος ανυποψίαστων επιβατών. Θα ανταμώσουμε το άλλο πρωί στο σχολείο όταν θα μπω στην τάξη για μάθημα. Θα ’σαι κουρασμένος, θα βαριέσαι, δεν θα ’χεις όρεξη για τίποτα. Θα σε προκαλώ αμήχανα σε θεολογική κουβέντα για τα μικρά και τα μεγάλα: για τον πλούτο και τη φτώχια, για την ειρήνη και τον πόλεμο, για τα διλήμματα της βιοηθικής, για τον έρωτα, τη σεξουαλικότητα και τον γάμο, για το νόημα της ζωής και του θανάτου. Αλλά εσύ θα είσαι αλλού… Κι εγώ θα πασχίζω απογοητευμένος να ανταποκριθώ στα ελάχιστα της παιδαγωγικής μου υποχρέωσης. Μου απομένει, ευτυχώς, να διαβάζω με κλεφτές ματιές ευαίσθητα στιχάκια γραμμένα πάνω στο θρανίο σου. Να χαίρομαι τούτη την έκπληξη και να απορώ! Από πού να ξεμύτισε, άραγε, τόση τρυφερότητα στο ζοφερό σκηνικό μιας τόσο άχαρης διαδικασίας; Αγαπημένε μου μαθητή, αγαπημένη μου μαθήτρια
Συγχώρα με για τη στενάχωρη κριτική που προηγήθηκε.

Προσπάθησα μόνο να σου πω, ότι οι Τρεις Ιεράρχες που σήμερα τιμάμε δεν χωρούν στις τελετές μας. Οι βάσεις των μορίων, οι περιζήτητες σχολές, τα επαγγέλματα υψηλής απορρόφησης, οι πρώτοι των πρώτων στις Πανελλαδικές…, όλα αυτά βρίσκονται στον αντίποδα του κόσμου των Ιεραρχών μας. Εκτός ύλης δηλαδή. Ανέραστη κοινωνία, ανέραστα σχολεία…Δεν πιστεύουμε, δεν ελπίζουμε, δεν αγαπάμε… Και πασχίζουμε να καλύψουμε το κενό στις δομές και στο περιεχόμενο ενός σχολείου που διδάσκει την ατομική επιβίωση, το «εγώ ελπίζω να τη βολέψω!». Που ζυγιάζει την αξία των παιδιών μας με μέτρα και σταθμά που κονταίνουν το μεγαλείο του προσώπου τους.
Τρανό παράδειγμα «αποτυχίας» η πορεία ζωής των Τριών Ιεραρχών! Και εξηγούμαι… Ήταν και οι τρεις γόνοι ευκατάστατων κοινωνικά, οικονομικά και μορφωτικά οικογενειών. Κάτοχοι αξιοζήλευτης παιδείας και καλλιέργειας που εκπλήσσει ακόμη και σήμερα. Στις καλύτερες σχολές και δίπλα στους αρίστους των δασκάλων της εποχής τους σπουδάζουν τα πάντα: ρητορική, φιλοσοφία, θεολογία, αστρονομία, γεωμετρία, ιατρική. Και στο απόγειο αυτό εγκαταλείπουν τα πάντα πίσω τους: τιμητικά καθηγητικά καθήκοντα, προσοδοφόρα δικηγορία και ρητορική, περίφημα εκκλησιαστικά αξιώματα. Αρνούνται τον κόσμο του πλούτου, της δόξας και της εξουσίας. Πλούσιοι που με τη θέλησή τους γίνηκαν φτωχοί, όχι φτωχοί που ονειρεύτηκαν να γίνουν πλούσιοι! Αποσύρονται στην έρημο επιλέγοντας τη σκληρή άσκηση, μορφώνουν εκεί τον έσω άνθρωπο. Δοκιμάζουν τις αντοχές της σχέσης τους με το Θεό, σπουδάζουν με αίμα και δάκρυα τη ζωή του Πνεύματος. Και επιστρέφουν κατόπιν στον κόσμο αδειάζοντας την αγάπη που με πολύ κόπο μάζεψαν. Μοιράζουν την περιουσία τους στη φτωχολογιά και γίνονται :Όχι δάσκαλοι, αλλά μαθητές, που μαθητεύουν με ταπείνωση στον πόνο και την ανέχεια, τη θλίψη και τη στέρηση, τον πειρασμό και τα πάθη των ανθρώπων.Όχι δεσπότες, αλλά επίσκοποι – πατέρες, που διακονούν το μυστήριο του όλου ανθρώπου, όλων των παιδιών τους.
Ακατανόητη η ζωή των Τριών Ιεραρχών σήμερα…Πάντοτε όμως το ίδιο συνέβαινε! Από τη μια, η αυτάρκεια της «επιτυχίας» που δεν αγαπά, δεν πονά, δεν μοιράζεται τίποτε και με κανέναν. Από την άλλη, η «αποτυχία» που έχει δώσει τα πάντα και ψάχνεται να δώσει κι άλλα. Ευχή και προσμονή: η οικονομική κρίση να γίνει κρίση συνειδήσεων μέσα στα σχολειά μας. Ολοκαύτωμα! Για το ψωμί και την ψυχή των μαθητών μας.
«Σταυρωμένη πατρίδα μες στα μάτια σου είδα
της ανάστασης φως.
Τα παιδιά στην κερκίδα
είναι η μόνη σου ελπίδα,
ελπίδα πρωινός ουρανός»(Ν. Πορτοκάλογλου, Τα καράβια μου καίω)
Χρόνια μας πολλά !
Από Βοιωτικά

Η απεργία στις 10 Φλεβάρη

Εκτός απο τον Δημόσιο τομέα που θα νεκρώσει στις 10 Φεβρουαρίου λόγω της απεργίας της ΑΔΕΔΥ, το Εργατικό Κέντρο Φωκίδας έχει καλέσει για απεργία και στον ιδιωτικό τομέα.

Σ΄ αυτή την κατεύθυνση μέχρι στιγμής έχουν πάρει απόφαση στη Φωκίδα, η Ένωση Εργαζομένων στα Μεταλλεία Βωξίτη της Φωκίδας S &B Βιομηχανικά Ορυκτά, οι Διπλωματούχοι Μηχανικοί «Ο Τεχνίτης», το Σωματείο Ιδιωτικών Υπαλλήλων Φωκίδας και το Συνδικάτο Οικοδόμων Φωκίδας.

Που αδειάζουν τα στερεά και υγρά καταλοιπα τα πλοία που έρχονται στην Ιτέα;

Στο εδώλιο του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, με την κατηγορία της μη εφαρμογής της κοινοτικής οδηγίας 2000/59/ΕΚ περί της δημιουργίας Σταθμών Υποδοχής Κατάλοιπων Πλοίων σε όλα τα μεγάλα λιμάνια, θα ξανακαθίσει η χώρα, αφού μέχρι και σήμερα 20 λιμάνια της δεν έχουν δημιουργήσει τις κατάλληλες υποδομές για την παραλαβή υγρών και στερεών καταλοίπων, με αποτέλεσμα τα καταπλέοντα πλοία να «αδειάζουν» στις ελληνικές θάλασσες.
Δεν θα είναι η πρώτη φορά που η Ελλάδα θα βρεθεί κατηγορούμενη για τη μη εφαρμογή της ... κοινοτικής οδηγίας, η οποία σημειωτέον έχει ενσωματωθεί με κοινή υπουργική απόφαση το 2002 στην εθνική μας νομοθεσία και ως εκ τούτου θα έπρεπε όλα μας τα λιμάνια να διαθέτουν σταθμούς παραλαβής καταλοίπων, ώστε να μην υπάρχει ούτε καν η ευρωπαϊκή υποψία ότι πραγματοποιείται απόρριψη καταλοίπων στη θάλασσα.

Η τελευταία καταδίκη της χώρας ήταν τον Μάρτιο του 2008 και ενώ είχαν προηγηθεί το 2004 έγγραφα της Κομισιόν, που ζητούσαν να επιβεβαιώσει η Ελλάδα την έγκριση των προγραμμάτων παραλαβής αποβλήτων για όλα τα λιμάνια της. Το έγγραφο απεστάλη, αλλά δεν διευκρίνιζε αν τα σχεδια παραλαβής είχαν εγκριθεί, με αποτέλεσμα οι κομισάριοι του Λουξεμβούργου να επανέλθουν και το 2005, ενώ το 2008 καταδίκασαν τη χώρα λόγω μη καταρτίσεως εφαρμογής και εγκρίσεως των προγραμμάτων παραλαβής καταλοίπων των εμπορικών πλοίων.

Και ενώ είμαστε ένα βήμα πριν από τη νέα δίκη, η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη, που διαπιστώνει το αλαλούμ που έχουν δημιουργήσει δεκάδες λιμενικά ταμεία, επιβάλλει σε 4 από τα 20 λιμάνια -Νάξος, Πάρος, Ηράκλειο, Λήμνος- πρόστιμα, ενώ έχει δώσει εντολή να κληθούν σε απολογία τα υπόλοιπα.

Παράλληλα όμως εκκρεμούν και οι εξηγήσεις που θα πρέπει να δώσει η χώρα στην Κομισιόν, γιατί ακόμα δεν έχει εφαρμόσει την οικολογική Οδηγία η οποία είχε καταληκτική ημερομηνία εφαρμογής το 2004, ενώ το επιτελείο της αρμόδιας υπουργού, που φοβάται τυχόν επιβολή καθημερινών προστίμων μετά τον Μάρτιο του 2010, εξετάζει ακόμη και τη συγχώνευση κάποιων λιμενικών ταμείων, ώστε η εγκατάσταση σταθμών υποδοχής να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου.

Τα 20 λιμάνια είναι τα εξής: Μυτιλήνη, Θήρα, Πάρος, Πρέβεζα, Αγ. Κήρυκος, Βαθύ Σάμου, Χαλκίδα, Χίος, Σητεία, Αγ. Νικόλαος, Αίγινα, Θάσος, Ιτέα, Κύμη, Μεσολογίου, Μύρινα, Ναύπλιο, Σπέτσες και Υδρα.

Σάββατο 30 Ιανουαρίου 2010

Roadhouse Blues Club στην Ιτέα



Μια ομάδα φίλων της μουσικής αποφάσισε την ίδρυση του μουσικού συλλόγου
"Roadhouse Blues Club" που θα συγκεντρώνεται στον ιστορικό χώρο της Roadhouse Blues στην Ιτέα για ψυχαγωγία, μουσική ενημέρωση, οργάνωση εκδηλώσεων κλπ
Όποιος ενδιαφέρεται να γίνει μέλος του συλλόγου μπορεί να μας βρει στο http://roadhousebluesclub.blogspot.com και να επικοινωνήσει στο email: roadhousebluesclub@gmail.com

Ξαναχτυπούν οι ''Κουδουνουραίοι'' του Διστόμου - Επιστημονική έρευνα γιά το Αρχαιοελληνικό αυτό κατάλοιπο

Ξαναχτυπούν οι ''Κουδουνουραίοι'' του Διστόμου, παρά το τσουχτερό κρύο και τα χιόνια.
Ένα Διονυσιακό αρχαιοελληνικό κατάλοιπο που μαρτυρά την αδιάλειπτη κατοίκηση του Διστόμου από το 3500 πχ, μέχρι σήμερα.
Άλλωστε αυτό το έθιμο, απαντάται μόνο στον Δίστομο στην Στερεά Ελλάδα, και στην Άμφισσα με κάποιες μικρές διαφοροποιήσεις.
Έχει βρεθεί άλλωστε επιγραφή στο Κορύκειο Άνδρο του Παρνασσού, που ήταν λατρευτικός τόπος προς τιμή του Διονύσου, γραμμένη από τον ''Εύστρατο τον Αμβρόσσιο'', έναν Αρχαίο Διστομίτη.
Δείτε μία επιστημονική έρευνα του Voodoo Child που λέει για το έθιμο αυτό
ΠΗΓΗ: http://flefalo4.blogspot.com/2009/06/voodoo-child.html

Οι τραγόμορφοι κουδουναραίοι του Διστόμου Βοιωτίας
του ''Voodoo Child''

Όποιος έχει τύχει να βρεθεί στο Δίστομο της Βοιωτίας κατά την περίοδο της αποκριάς είναι σίγουρο ότι έχει καταστεί κοινωνός μιας απόκρυφης αλήθειας. Την συγκεκριμένη χρονική περίοδο, κάθε χρόνο σε αυτή την περιοχή της Ελλάδος, τα συμβατικά όρια της πραγματικότητας καταρρέουν και οι μαγικές πύλες των βασιλείων της φαντασίας ανοίγουν διάπλατα, υποδεχόμενες σε ένα μυθικό περιβάλλον μια ολόκληρη κοινότητα. Πρόκειται για μια μεταφυσική εμπειρία, για μια μέθεξη της συλλογικής κοινοτικής ψυχής στο πνεύμα της ζώσας φύσης, που έχει ως αποτέλεσμα την ολοκληρωτική μετάβαση της πραγματικότητας σε ένα περιβάλλον όμοιο με αυτά που μας παρουσιάζουν τα πιο βαθυστόχαστα και ενορατικά έργα της λογοτεχνίας του φανταστικού.

Κέντρο βάρους αυτού του βασιλείου της φαντασίας αποτελεί η εμφάνιση των «κουδουναραίων». Καθ’ όλη τη διάρκεια της αποκριάς τραγόμορφα ανθρωποειδή όντα που φορούν κουδούνια στη μέση ξεχύνονται στα σοκάκια και στις γειτονιές, εκπέμποντας έναν χαρμόσυνο, διονυσιακό ενθουσιασμό. Και τότε ο άχρωμος κόσμος της καθημερινότητας κλονίζεται συθέμελα, οι στενοί ορίζοντες αντίληψης του νεωτερικού ανθρώπου διευρύνονται, η αντικειμενικότητα αποκτά ένα μυθικό υπόβαθρο και οι άνθρωποι ζουν σε ένα περιβάλλον όπου η φαντασία αποτελεί την απόλυτη δύναμη αντίληψης της πραγματικότητας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι πουθενά αλλού στην Νότια Ελλάδα, με εξαίρεση ίσως κάποια νησιά, δεν συναντάμε τους Τραγόμορφους Κουδουναραίους με τις προβιές, να τριγυρίζουν τα στενά και τα σοκάκια των χωριών, χτυπώντας τα κουδούνια τους και τραγουδώντας τα σατυρικά τους τραγούδια. Ωστόσο, παρόμοια πλάσματα συναντάμε στη Θράκη και σε μερικά χωριά της Μακεδονίας. Θεωρείται πιθανό, οι κουδουναραίοι να έφτασαν στο Δίστομο από κάποια Θρακικά φύλα, που εγκαταστάθηκαν στον χώρο και συνέχισαν τις Ορφικές Μυσταγωγίες. Σύμφωνα με άλλες εκδοχές, ξεπήδησαν από αυτόχθονα τελετουργικά των αρχαίων Αμβρυσσέων1, που μαζί με τους Κώρυκες οργάνωναν πάνω από τους Δελφούς βακχικές λατρείες προς τιμήν του θεού Πάνα. Τέτοιες ενδείξεις υπάρχουν στο Κωρύκειο άντρο, το οποίο βρίσκεται στον Παρνασσό. Εν τέλει, εκείνο που μπορεί να ειπωθεί με κάποια σιγουριά είναι ότι περιπλανώμενοι άνθρωποι από το Δίστομο, οι οποίοι “είδαν αστέα και νόον έγνωσαν”, ανακάλυψαν μυστικές διόδους που οδηγούν στον ιερό βωμό όπου καίει η άσβεστη φλόγα της ζωής του Κόσμου, τις οποίες και άνοιξαν κατά την συγκεκριμένη περίοδο του χρόνου για να καλέσουν τις θορυβώδεις ορδές των κουδουναραίων. Ο τρόπος για να βρεθούν αυτές οι μυστικές δίοδοι μεταδόθηκε από κύρη σε γιο και έφτασε ως τις μέρες μας. Κανένας χάρτης δεν οδηγεί στις πύλες αυτές και τα πεδία τους είναι ομιχλώδη. Γιατί βρίσκονται στο βαθύτερο επίπεδο της ψυχής του καθενός μας. Γι’ αυτό η πορεία προς αυτές είναι μια πορεία μύησης, ένα πρωτογενές βίωμα.

Τα κουδούνια που ζώνουν οι κουδουναραίοι γύρω από τη μέση είναι διαφόρων ειδών και σχημάτων (κόμπορες, κουδούνες, κύπρια, πάφλα), και πέφτουν πάνω από τις προβιές ζώων (κατσικιών η κριαριών). Στο χέρι κρατούν ραβδί που στην κορυφή του είναι δεμένο ένα κλωνάρι ελιάς, απομεινάρι του αρχαίου θυρσού και συμβολισμός της πλούσιας καρποφορίας, ενώ τα πρόσωπα καλύπτονται από ζωώδες δέρμα ή από στάχτη. Κάπου εκεί ο παλιός επιδερμικός εαυτός, ο δεσμευμένος στα στεγανά της νεωτερικότητας, μεταρσιώνεται βουτώντας προς τα έσω. Αναγεννημένος, πλέον, αισθάνεται μια αρχέγονη δύναμη που φαντάζει ακατανίκητη, να τον πλημμυρίζει και να τον καθοδηγεί...

Οι κουδουναραίοι εμφανίζονται αρχικά στο νεκροταφείο του χωριού για να σημάνουν με τα κουδουνίσματά τους πρώτα εκεί το χαρμόσυνο μήνυμα της ανάστασης της φύσης. Μετά, κι ενώ τα κουδούνια βροντούν ακατάπαυστα αντηχώντας την πανήχεια ελπίδα του ανθοφόρου οργασμού σωμάτων, πνευμάτων και ψυχών, εξορμούν σε όλο το χωρίο τραγουδώντας “Καλώς τη την Σαρακοστή με σκόρδα με μαρούλια, Καλώς τα και τα ξώλαμπρα με γέλια και τραγούδια”, πειράζοντας τους περαστικούς και κάνοντας στάσεις σε σπίτια, όπου οι κάτοικοι τους κερνούν και τραγουδούν μαζί τους... Αυτό γίνεται κάθε μέρα ως και την Καθαρά Δευτέρα.

Οι κουδουναραίοι διαλαλούν την έγερση των υπνωτισμένων δυνάμεων της Άνοιξης μέσα από το βαρύ χειμώνα, το ξύπνημα των ζωογόνων και καρποφόρων ιδιοτήτων της γης και της ζωής. Υμνούν και λατρεύουν το χλόισμα του σταριού, το ροδάμισμα του πουρναριού, το μπουμπούκιασμα των δέντρων, το φούσκωμα κάθε φλέβας της ζωής. Βοηθούν τον άνθρωπο να σκίσει όλα τα προσωπεία και τις μάσκες, να ντυθεί σφαιρικά και χοϊκά την όψη του για να φέρει το χαρμόσυνο μήνυμα της “φιλότητας” του Εμπεδοκλή μέσα από το γόνιμο “νείκος” των στοιχείων της δημιουργίας.

Η εισβολή των κουδουναραίων στα πλαίσια της πραγματικότητας κλονίζει τις βεβαιότητες του εργαλειακού ορθολογικού νου, πράγμα που μας δίνει τη δυνατότητα ως παρατηρητές να σταθούμε σ’ ένα ύψωμα απ’ όπου μπορούμε να εποπτεύσουμε τον αδιάκοπο αγώνα του νεωτερικού ανθρώπου, που από τη μια ο ίδιος είναι ως οντότητα μέρος της φύσης και από την άλλη αποτελεί το δημιουργό ενός πολιτισμού, ο οποίος είναι μεν δικός του αλλά, εν πολλοίς, βρίσκεται έξω από την φύση του. Τα σατυρικά τραγούδια των κουδουναραίων, που για τον μη μυημένο θα μπορούσαν να χαρακτηρισθούν ως “αισχρά” και “πρόστυχα, εκφράζουν πέρα έως πέρα τη λυτρωτική και καθαρτήρια δύναμη του διονυσιακού πνεύματος, καθώς επίσης και τη μέθεξη στα μύχια αινίγματα της φύσης, που συμπίπτουν με τα αινίγματα της ανθρώπινης ψυχής. Ο ήχος των κουδουνιών, που πανηγυρικά γλαφίζουν στη δύση του χειμώνα, προαναγγέλλει την Ανάσταση του Ορφέα- του Άδωνη- του Χριστού, τη γονιμοποίηση του Σπόρου της Νέας Ζωής, την αναγέννηση των ορμών και των φωτεινών ροών της φύσης, την αποτίναξη της απελπισίας του νεωτερικού ανθρώπου, τον συντονισμό των ρυθμών της ανθρώπινης ζωής με την αρμονία του Κόσμου μέσω της καταστροφής των αποστεωμένων κοινωνικών συμβάσεων, την απελευθέρωση όλων των ενεργειακών πηγών του κόσμου σε μια νέα ανώτερη και πιο άπειρη ζωηπλασία, σε μιαν ερωτική και παλίντονη αρμονία.

Εισπνέοντας τον μεθυστικό αέρα της μαγικής γης του Διστόμου ακούω τους ψιθύρους των πνευμάτων της γης, νιώθω τους παλμούς της ζώσας φύσης να δονούν απαλά το υγρό έδαφος, βλέπω τα τραγόμορφα μυθικά όντα να απλώνουν ένα πέπλο αρχέγονης ζωτικότητας στην ατμόσφαιρα και κοιτάζω στα βάθη του χρυσού ορίζοντα αιωρούμενα γράμματα, που υλοποιούνται μέσα από τους κυματισμούς μιας γαλανής φλόγας, να σχηματίζουν μια φράση που μου είχε πει κάποτε ένας παλιός φίλος: «Καμιά δεοντολογία δεν μπορεί με τα άκαμπτα σχήματά της να αποτυπώσει τη νομοτέλεια της ρέουσας ζωής. Μόνο η φαντασία το μπορεί (2)».

Υποσημειώσεις
1) Η Αμβρυσσός (ή Αμφρυσσός ή Αμβροσσώς) σύμφωνα με τις πληροφορίες που αντλούμε από το έργο του Παυσανία είναι η αρχαία πόλη στην περιοχή της οποίας είναι χτισμένο το σημερινό Δίστομο.
2) Παράφραση από ένα χωρίο του δοκιμίου του Βίλχελμ Ντίλταϋ που φέρει τον τίτλο «Νοβάλις» και αφορά τον σπουδαίο αυτό λογοτέχνη. Η μετάφραση είναι ακριβής, εκτός από την λέξη «φαντασία», που συναντάμε στη δεύτερη φράση. Στο πρωτότυπο κείμενο η λέξη που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας είναι η «Ποίηση».


Voodoo Child
Γραμματέας της Φ.ΛΕ.ΦΑ.ΛΟ
Φοιτητής του Ε. Κ. Πανεπιστημίου Αθηνών
Τμήματος Πολιτικών Επιστημών και Δημόσιας Διοίκησης

Από distomo.blogspot.com