Βάλανε δύσκολα θέματα γιατί θέλουν οι υποψήφιοι και οι γονείς τους να πιστέψουν ότι οι ίδιοι φταίνε που δεν τα κατάφεραν στις εξετάσεις και έτσι να κρύψουν την μεγάλη μείωση των εισακτέων.
Με την πρωτοφανή δυσκολία των θεμάτων στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις, το υπουργείο Παιδείας κατάφερε να «κρύψει» πίσω από τη μεγάλη πτώση των βάσεων την εξίσου μεγάλη μείωση του αριθμού των εισακτέων...
Οταν το 51,35% των μαθητών γράφει κάτω από 5 στα 20 στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης στην τεχνολογική κατεύθυνση, τότε το πρόβλημα δεν το έχουν μόνον οι μαθητές αλλά και οι θεματοδότες, που αποδεικνύεται ότι δεν έχουν αίσθηση του πραγματικού μαθησιακού επιπέδου των μαθητών, και τα θέματα που βάζουν ισοπεδώνουν τους υποψηφίους, συμπιέζοντάς τους στη χαμηλότερη βαθμολογική κλίμακα.
Οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι ένας διαγωνισμός συμπλήρωσης θέσεων, δηλαδή μία εξέταση με σκοπό τη δημιουργία μιας λίστας υποψηφίων με ομαλή κατανομή, ώστε να ξεχωρίσουν οι άριστοι από τους πολύ καλούς και να εισαχθούν τελικά τόσοι υποψήφιοι όσος είναι και ο αριθμός των εισακτέων. Είτε τα θέματα είναι δύσκολα είτε εύκολα θα εισαχθεί ο ίδιος αριθμός υποψηφίων, που καθορίζεται από τον αριθμό των εισακτέων, των θέσεων δηλαδή που προσφέρονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και καθορίζονται από το υπουργείο Παιδείας.
Θεωρητικά, λοιπόν, δεν επηρεάζει ο βαθμός δυσκολίας ή ευκολίας των θεμάτων τον αριθμό των εισαγομένων. Το μόνο που έχει σημασία είναι η ομαλή κατανομή των υποψηφίων στη βαθμολογική κλίμακα. Δεν αποτελούν, δηλαδή, εξετάσεις πιστοποίησης γνώσεων, ώστε να μας ενδιαφέρει αν σημείωσαν υψηλή βαθμολογία ή όχι, γιατί η επιτυχία τους δεν εξαρτάται από τη βαθμολογία, αλλά από το αν έγραψαν καλύτερα από τους συνυποψηφίους τους.
Ομαλή κατανομή
Το ζητούμενο, λοιπόν, από τη βαθμολογία είναι να έχει όσο το δυνατόν πιο ομαλή κατανομή στη βαθμολογική κλίμακα. Να μη γράψουν όλοι άριστα γιατί δεν ξεχωρίζουν οι άριστοι από τους πολύ καλούς, αλλά να μην έχουμε και συσσώρευση υποψηφίων κάτω από τη βάση γιατί, πάλι, δεν ξεχωρίζουν οι διαβασμένοι από τους αδιάβαστους.
Φέτος τέθηκαν σε πολλά μαθήματα τα δυσκολότερα θέματα της δεκαετίας, με αποτέλεσμα τις χειρότερες επιδόσεις τελευταία που θα ρίξουν τις βάσεις στο χαμηλότερο επίπεδο της δεκαετίας. Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν έτυχε να τεθούν τα δυσκολότερα θέματα της δεκαετίας. Πιστεύω ότι δεν έτυχε, αλλά πέτυχε.
Δεν ήταν τυχαία πιο δύσκολα τα θέματα από τις άλλες χρονιές σε όλα τα μαθήματα. Θα μπορούσε να συμβεί τυχαία αν τα θέματα ήταν πιο δύσκολα σε ένα ή δύο μαθήματα.
Η δυσκολία, όμως, σε όλα τα μαθήματα δείχνει ότι υπήρχε εντολή. Σκοπός του υπουργείου ήταν να «κρύψει» τη μεγάλη μείωση του αριθμού των εισακτέων μέσω των δύσκολων θεμάτων.
Εξηγούμαι: Αν τα θέματα είχαν τον ίδιο βαθμό δυσκολίας με πέρυσι, οι βάσεις θα ανέβαιναν λόγω της μείωσης των θέσεων. Τώρα οι βάσεις θα πέσουν με τα τόσο δύσκολα θέματα, οπότε δεν θα φανεί η μείωση του αριθμού των εισακτέων.
Αρνητικό ρεκόρ
Μεγάλη μείωση των υποψηφίων είχαμε φέτος σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Τα προηγούμενα χρόνια οι υποψήφιοι ήταν κάθε χρόνο 85.000-89.000. Φέτος ο αριθμός τους μειώθηκε στις 81.010. Αυτό έγινε γιατί πολλά παιδιά που δεν σκοπεύουν να σπουδάσουν αρκέστηκαν στο απολυτήριο του σχολείου, μη συμμετέχοντας στις πανελλαδικές εξετάσεις. Ο αριθμός αυτών των υποψηφίων είναι περίπου 8.000, δηλαδή το 10% του συνολικού αριθμού των μαθητών της Γ' Λυκείου.
Με αριθμούς
Οι χαμηλές επιδόσεις των υποψηφίων ελπίζω να μην αποτελέσουν αιτία διαπόμπευσής τους από τα ΜΜΕ και επαναφοράς της βάσης του 10, που είναι παντελώς άσχετη με ένα διαγωνισμό συμπλήρωσης θέσεων, όπως είναι οι πανελλαδικές εξετάσεις.
Στον ανωτέρω πίνακα βλέπουμε το ποσοστό των αριστούχων στα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας των πεδίων το 2009 (που θεωρήθηκε χρονιά εύκολων θεμάτων) και το 2013, που τέθηκαν τα δυσκολότερα θέματα της δεκαετίας. Τα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας συμμετέχουν στον υπολογισμό των μορίων με επιπλέον συντελεστές, άρα επηρεάζουν περισσότερο τη διαμόρφωση των βάσεων.
Παρατηρούμε ότι μόνο στην Ιστορία έχουμε φέτος καλύτερες επιδόσεις από το 2009. Σε όλα τα άλλα μαθήματα έχουμε πολύ μεγάλη πτώση στις επιδόσεις, με αποκορύφωμα τα μαθηματικά της θετικής κατεύθυνσης, όπου φέτος έχουμε το 10% των αριστούχων του 2009, παρ' ότι τη θετική κατεύθυνση ακολουθούν πολύ καλοί μαθητές με υψηλούς στόχους.
Ας μη βιαστούν, λοιπόν, οι διάφοροι άσχετοι με το θέμα να λοιδορήσουν τους υποψηφίους όταν ανακοινωθούν οι βάσεις και αποκαλυφθεί ότι θα πετύχουν σε σχολές με χαμηλές βαθμολογίες. Οι φετινοί βαθμοί δεν έχουν την ίδια αξία με τους βαθμούς των προηγούμενων ετών.
* Εκπαιδευτικός αναλυτής
enet.gr
Με την πρωτοφανή δυσκολία των θεμάτων στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις, το υπουργείο Παιδείας κατάφερε να «κρύψει» πίσω από τη μεγάλη πτώση των βάσεων την εξίσου μεγάλη μείωση του αριθμού των εισακτέων...
Οταν το 51,35% των μαθητών γράφει κάτω από 5 στα 20 στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης στην τεχνολογική κατεύθυνση, τότε το πρόβλημα δεν το έχουν μόνον οι μαθητές αλλά και οι θεματοδότες, που αποδεικνύεται ότι δεν έχουν αίσθηση του πραγματικού μαθησιακού επιπέδου των μαθητών, και τα θέματα που βάζουν ισοπεδώνουν τους υποψηφίους, συμπιέζοντάς τους στη χαμηλότερη βαθμολογική κλίμακα.
Οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι ένας διαγωνισμός συμπλήρωσης θέσεων, δηλαδή μία εξέταση με σκοπό τη δημιουργία μιας λίστας υποψηφίων με ομαλή κατανομή, ώστε να ξεχωρίσουν οι άριστοι από τους πολύ καλούς και να εισαχθούν τελικά τόσοι υποψήφιοι όσος είναι και ο αριθμός των εισακτέων. Είτε τα θέματα είναι δύσκολα είτε εύκολα θα εισαχθεί ο ίδιος αριθμός υποψηφίων, που καθορίζεται από τον αριθμό των εισακτέων, των θέσεων δηλαδή που προσφέρονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και καθορίζονται από το υπουργείο Παιδείας.
Θεωρητικά, λοιπόν, δεν επηρεάζει ο βαθμός δυσκολίας ή ευκολίας των θεμάτων τον αριθμό των εισαγομένων. Το μόνο που έχει σημασία είναι η ομαλή κατανομή των υποψηφίων στη βαθμολογική κλίμακα. Δεν αποτελούν, δηλαδή, εξετάσεις πιστοποίησης γνώσεων, ώστε να μας ενδιαφέρει αν σημείωσαν υψηλή βαθμολογία ή όχι, γιατί η επιτυχία τους δεν εξαρτάται από τη βαθμολογία, αλλά από το αν έγραψαν καλύτερα από τους συνυποψηφίους τους.
Ομαλή κατανομή
Το ζητούμενο, λοιπόν, από τη βαθμολογία είναι να έχει όσο το δυνατόν πιο ομαλή κατανομή στη βαθμολογική κλίμακα. Να μη γράψουν όλοι άριστα γιατί δεν ξεχωρίζουν οι άριστοι από τους πολύ καλούς, αλλά να μην έχουμε και συσσώρευση υποψηφίων κάτω από τη βάση γιατί, πάλι, δεν ξεχωρίζουν οι διαβασμένοι από τους αδιάβαστους.
Φέτος τέθηκαν σε πολλά μαθήματα τα δυσκολότερα θέματα της δεκαετίας, με αποτέλεσμα τις χειρότερες επιδόσεις τελευταία που θα ρίξουν τις βάσεις στο χαμηλότερο επίπεδο της δεκαετίας. Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν έτυχε να τεθούν τα δυσκολότερα θέματα της δεκαετίας. Πιστεύω ότι δεν έτυχε, αλλά πέτυχε.
Δεν ήταν τυχαία πιο δύσκολα τα θέματα από τις άλλες χρονιές σε όλα τα μαθήματα. Θα μπορούσε να συμβεί τυχαία αν τα θέματα ήταν πιο δύσκολα σε ένα ή δύο μαθήματα.
Η δυσκολία, όμως, σε όλα τα μαθήματα δείχνει ότι υπήρχε εντολή. Σκοπός του υπουργείου ήταν να «κρύψει» τη μεγάλη μείωση του αριθμού των εισακτέων μέσω των δύσκολων θεμάτων.
Εξηγούμαι: Αν τα θέματα είχαν τον ίδιο βαθμό δυσκολίας με πέρυσι, οι βάσεις θα ανέβαιναν λόγω της μείωσης των θέσεων. Τώρα οι βάσεις θα πέσουν με τα τόσο δύσκολα θέματα, οπότε δεν θα φανεί η μείωση του αριθμού των εισακτέων.
Αρνητικό ρεκόρ
Μεγάλη μείωση των υποψηφίων είχαμε φέτος σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Τα προηγούμενα χρόνια οι υποψήφιοι ήταν κάθε χρόνο 85.000-89.000. Φέτος ο αριθμός τους μειώθηκε στις 81.010. Αυτό έγινε γιατί πολλά παιδιά που δεν σκοπεύουν να σπουδάσουν αρκέστηκαν στο απολυτήριο του σχολείου, μη συμμετέχοντας στις πανελλαδικές εξετάσεις. Ο αριθμός αυτών των υποψηφίων είναι περίπου 8.000, δηλαδή το 10% του συνολικού αριθμού των μαθητών της Γ' Λυκείου.
Με αριθμούς
Οι χαμηλές επιδόσεις των υποψηφίων ελπίζω να μην αποτελέσουν αιτία διαπόμπευσής τους από τα ΜΜΕ και επαναφοράς της βάσης του 10, που είναι παντελώς άσχετη με ένα διαγωνισμό συμπλήρωσης θέσεων, όπως είναι οι πανελλαδικές εξετάσεις.
Στον ανωτέρω πίνακα βλέπουμε το ποσοστό των αριστούχων στα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας των πεδίων το 2009 (που θεωρήθηκε χρονιά εύκολων θεμάτων) και το 2013, που τέθηκαν τα δυσκολότερα θέματα της δεκαετίας. Τα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας συμμετέχουν στον υπολογισμό των μορίων με επιπλέον συντελεστές, άρα επηρεάζουν περισσότερο τη διαμόρφωση των βάσεων.
Παρατηρούμε ότι μόνο στην Ιστορία έχουμε φέτος καλύτερες επιδόσεις από το 2009. Σε όλα τα άλλα μαθήματα έχουμε πολύ μεγάλη πτώση στις επιδόσεις, με αποκορύφωμα τα μαθηματικά της θετικής κατεύθυνσης, όπου φέτος έχουμε το 10% των αριστούχων του 2009, παρ' ότι τη θετική κατεύθυνση ακολουθούν πολύ καλοί μαθητές με υψηλούς στόχους.
Ας μη βιαστούν, λοιπόν, οι διάφοροι άσχετοι με το θέμα να λοιδορήσουν τους υποψηφίους όταν ανακοινωθούν οι βάσεις και αποκαλυφθεί ότι θα πετύχουν σε σχολές με χαμηλές βαθμολογίες. Οι φετινοί βαθμοί δεν έχουν την ίδια αξία με τους βαθμούς των προηγούμενων ετών.
* Εκπαιδευτικός αναλυτής
enet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου