Σελίδες

Πέμπτη 15 Απριλίου 2010

Δύο γνώμες για τα Ρατράκ εκτός χιονοδρομικού στον Παρνασσό

Τι γνωρίζεις για το cat skiing?
Το ξυπνητήρι χτυπάει 5:30 το πρωί με το γνωστό επίμονο χτύπημα που σου υπενθυμίζει ότι πρέπει να πας για δουλειά. Άδικα όμως γιατί έχω ξυπνήσει προ πολλού. Η αγωνία και η υπερένταση βλέπετε είναι μεγάλη. Σήμερα θα πάω για cat skiing. Πως είπατε ? Τι είναι πάλι ετούτο ? Για μισό λεπτό. Κοιτάζω το ημερολόγιο και δεν κάνω λάθος. 16 Απρίλη έχει ο μήνας, και εγώ θα πάω για σκι αντί για κανένα ουζάκι στις κοντινές παραλίες ? Ας μην μακρηγορώ όμως.
Μετά από μια όχι γρήγορη, αλλά μάλλον νευρική οδήγηση, και αφού έχω κοιτάξει το ... ρολόι εκατό φορές για να βεβαιωθώ ότι θα είμαι στον χρόνο μου φτάνω στα Κελάρια Παρνασσού. Η ώρα είναι 8 παρά και δεν έχει καν ξεκινήσει το «Αυγό».
Βγάζω εισιτήριο από τους πρώτους και ήδη το πρώτο χαμόγελο έχει αρχίζει να ζωγραφίζεται… Το ραντεβού είναι 8:30, και όπως πάντα είμαι από τους πρώτους. Αυτή η ρημάδα η ώρα πόσο αργά προχωράει... Ανεβαίνω γρήγορα τα ταλαιπωρημένα από γδαρσίματα σκαλοπάτια και σβέλτα επιβιβάζομαι στο «Αυγό».
Το χιόνι ελάχιστο, πολλές πέτρες, βράχια και να’σου και ο ήλιος ήδη καυτός από το πρωινό. Μα καλά θα κάνεις σκι θα ρώταγε εύλογα κάποιος ? Έννοια σου και θα δεις σε λίγο θα του απαντούσα εγώ. Αφού έχω φτάσει στο τέρμα και κατεβαίνω τα σκαλοπάτια το πρώτο πράμα που καρφώνεται το βλέμμα μου είναι το «ταξί» ή “love boat” ή «το όχημα προς το παράδεισο». Τι είναι αυτό ? Ένα τεράστιο τροποποιημένο ratrak, με τοποθετημένα ξύλινα καθίσματα στο πίσω μέρος του για να δέχεται τους χιονοβαρεμένους σκιέρ και αρκετές θήκες δεξιά και αριστερά για τα πέδιλα. Οι πίστες του Παρνασσού, μονολότι έχουν λίγο χιόνι για χιονοδρομία, είναι καλά «πατημένες» και λίγοι σκιέρ απολαμβάνουν το πρωινό σκι τους πριν η ώρα φτάσει 11 με 12 και «σουπιάσει» το χιόνι. Είναι οι τελευταίες μέρες της χιονοδρομικής περιόδου και ίσως η τελευταία ή προτελευταία εβδομάδα που θα είναι ανοικτό το χιονοδρομικό. Οι συζητήσεις δίνουν και παίρνουν μεταξύ μας, για τις συνθήκες που θα συναντήσουμε καθώς ένας-ένας καταφθάνει. Ο οδηγός, ένα ηλιοκαμένος κύριος, γύρω στα 68 (!!!) και δεινός σκιέρ μάλιστα , δίνει το οκ και αρχίζει σιγά-σιγά η αποβίβαση. Επιτέλους ξεκινάμε ! Καθώς το ρατράκ γρυλίζει με τον γνωστό κρουστό θόρυβο πετρελαιομηχανής, οι λίγοι σκιέρ μας κοιτάνε με απορία αναρωτώντας που στο δι… πάνε 20 άτομα πάνω στο ρατράκ. Όμως το χιονοδρομικό κέντρο του Παρνασσού κρύβει έναν ανεκμετάλλευτο παράδεισο που δεν τον γνωρίζουν πολύ (δυστυχώς για την οικονομική ανάπτυξη του τόπου και γενικότερα της χιονοδρομίας στην Ελλάδα) που παρέχει άριστης ποιότητας χιόνι με τις βορεινού προσανατολισμού πλαγιές του, τις όμορφες κλίσεις του και το υψηλότερο υψόμετρο από τις σημερινές εγκαταστάσεις του Χιονοδρομικού Κέντρου Παρνασσού.

Καθώς εξαφανίζονται οι εγκαταστάσεις του χ.κ. και ανεβαίνοντας μια πλαγιά με μεγάλη κλίση ένα απίστευτο θέαμα ξετυλίγεται στα μάτια μας. Ένα πανέμορφο αλπικό τοπίο, το bowl των Άνω Κελαριών, με το χιόνι να είναι εμφανώς περισσότερο και καλύτερης ποιότητας.
Απέναντι φαίνονται τα βουνά της Πελοποννήσου , ο Χελμός τα Αροάνια, έως και ο Ταύγετος ! Όταν μάλιστα έχει καθαρή ατμόσφαιρα φίλος μας αναφέρει ότι φαίνεται και ο Ολυμπος. Πόσο μικροί αισθανόμαστε, η Ελλάδα στα πόδια σου…
Το ρατράκ μας αφήνει σε μια από τις βουνοκορφές, το περίφημο Κοτρόνι και φορώντας βιαστικά τα πέδιλά μας ξεχυνόμαστε στις παρθένες πλαγιές. Το χιόνι παγωμένο, αρίστης ποιότητας. Για να καταλάβετε την σημασία του πράγματος, το μεσημέρι στο πάρκινκ το θερμόμετρο έδειξε 24 βαθμούς !
Ουρλιάζοντας από χαρά κατεβαίνουμε την πλαγιά, ακολουθώντας τον οδηγό μας, με το δέος της θέασης, της απόλυτης ησυχίας, της απεραντοσύνης του τοπίου να κυριαρχεί στα βλέμματά μας. Που και που σταματάμε αφουγράζοντας το απόλυτο κενό και θαυμάζουμε τις ωραίες αγέρωχες κορυφές. Κάνουμε σκι σε αλπικό τοπίο χωρίς αναβατήρες, χωρίς εγκαταστάσεις, χωρίς τίποτα. Μόνο εμείς οι βαρεμένοι χιονοτρελάμενοι , το βουνό και το ρατράκ. Τίποτα άλλο. Μένω τελευταίος και σταματώ. Προσπαθώ να ακούσω κάτι αλλά μάταια. Ξεκινώ και το μόνο που ακούγεται είναι ο θόρυβος των πέδιλων μου να «σκίζει» το ωραίο αφράτο ανοιξιάτικο χιόνι. Σημείο συνάντησης πάλι το ρατράκ. Μας ανεβάζει πάλι, και μας αφήνει αυτή τη φορά σε διαφορετική κορυφή. Βουρ πάλι στην πλαγιά. Κάποιοι «καλλιτέχνες» ζωγραφίζουν στην απότομη πλαγιά. Κάναμε συνολικά 4 «δρομολόγια». Κάθε φορά κατεβαίναμε και από διαφορετική πλαγιά.

Η ώρα πήγε 1 και εμείς δεν καταλάβαμε τίποτα. Πόσο σύντομο μας φάνηκε. Σήμανε η ώρα της επιστροφής. Αφού χαιρετάμε τις βουνοκορφές υπολογίζοντας πότε θα τις ξανασυναντήσουμε, όλοι κοιτάμε προς τα πίσω μελαγχολώντας. Πλησιάζουμε το χιονοδρομικό και το τέρμα της όμορφης περιπέτειά μας αλλά το τεράστιο ζωγραφισμένο χαμόγελο στα χείλη όλων ανεξαιρέτως, μαρτυρά ότι το μυαλό μας έχει μείνει ακόμα πίσω… Σταθμός άφιξης το μοναστήρι του πρ. Ηλία και εδώ έλαβε τέλος το cat skiing του Απριλίου. Ευχαριστούμε τον οδηγό για την ωραία εμπειρία που μας χάρισε και κανονίζουμε το επόμενο ραντεβού.
Πότε είπαμε ξαναπάμε ?

Περισσότερες πληροφορίες εδώ


Από travelchat.gr


Αμείλικτα ερωτήματα για τη λειτουργία του Χιονοδρομικού Κέντρου Παρνασσού


Σημείωση Parnassos.co.nr:

Το παρακάτω άρθρο εστάλη στο email της ιστοσελίδας. Οι τίτλοι με έντονα πράσινα υπογραμμισμένα γράμματα είναι από το Parnassos.co.nr και δεν έχουν καμία σχέση με τον συντάκτη της επιστολής. Προς αποφυγή παρεξηγήσεων διευκρινίζεται ότι ο συγγραφέας δεν είναι αντίθετος με το σκι εκτός πίστας.
Το παρακάτω κείμενο είναι γράμμα αναγνώστη του Parnassos.co.nr

Αγαπητό Parnassos.co.nr

Επικοινωνώ μαζί σου για να σε ενημερώσω για ένα ζήτημα που με έχει ενοχλήσει αρκετά φέτος το χειμώνα.

Σκι εκτός πίστας

Ανεβαίνοντας αρκετές φορές φέτος, για σκι στο χιονοδρομικό κέντρο Παρνασσού, διαπίστωσα ότι έχει γίνει πια καθεστώς η έξοδος στο βουνό βαριών χιονοδρομικών μηχανημάτων (ρατράκ), πέρα από τα όρια του χιονοδρομικού.

Παλιότερα υπήρχε σποραδική έξοδος των ρατράκ στο βουνό. Αυτό που είδα όμως φέτος δεν έχει καμιά σχέση (ούτε ποιοτική, ούτε ποσοτική) με το παρελθόν.

Οι έξοδοι των ρατράκ είναι πια συστηματικές, προγραμματισμένες και γίνονται επί χρήμασι. Οργανώνονται τόσο από το ίδιο το χιονοδρομικό όσο και από ιδιώτες (Πάπος). Η παρουσία των ρατράκ είναι πια ολοήμερη στη περιοχή ανάμεσα στον Γεροντόβραχο, τη Λιάκουρα και τον Τσάρκο. Μια περιοχή πολύ μικρή όπως ξέρεις, η οποία ονομάζεται από τους χιονοδρόμους Όμορφες Λάκες ή Άνω Κελάρια, και είναι εκτός πυρήνα του δρυμού.

Φαντάζομαι ότι του χρόνου δεν θα υπάρχει σχολή που να μη βγάζει εποχούμενους χιονοδρόμους εκτός χιονοδρομικού.

Φυσικά δεν χρειάζεται να σου περιγράψω την ενόχληση από τον θόρυβο των τεράστιων μηχανημάτων που ανεβοκατεβαίνουν τις πλαγιές για να ανεβοκατεβάσουν τους χιονοδρόμους. Δεν είμαι ειδικός για να κρίνω και άλλες ζημιές που μπορεί να κάνουν στο τελευταίο ελεύθερο τμήμα του βουνού σε μεγάλο υψόμετρο. Τι γίνεται με το θόρυβο, τι γίνεται με το διώξιμο της πανίδας, τι γίνεται με τη συμπίεση του χιονιού-εδάφους;

Επέκταση του χιονοδρομικού κέντρου

Όπως ίσως ξέρεις τα τελευταία χρόνια γίνεται πολύ συζήτηση για επέκταση του χιονοδρομικού. Την επέκταση στο Αλοκαίτικο (Σαχάρα), την θεωρώ τελειωμένη υπόθεση, κι ας είναι μέσα στο δρυμό, άρα παράνομη. Αν και κάποιοι (το δασαρχείο;) τους σταμάτησαν προσωρινά, οι βάσεις των πυλώνων έχουν ήδη μπει και τα λιφτ περιμένουν πακεταρισμένα έξω από τη Φτερόλακα την επόμενη προεκλογική περίοδο, για εγκατασταθούν. Εξάλλου, χρόνια τώρα, η Σαχάρα στρώνεται κανονικά και εμφανίζεται στους χάρτες του χιονοδρομικού ως πίστα.

Θα ήταν πάντως ενδιαφέρον να μάθουμε από ποιόν και κάτω από ποιες συνθήκες αγοράστηκε το λιφτ που παραμένει στα κουτιά εδώ και δύο χρόνια, και αν υπήρχαν όλες οι απαραίτητες άδειες πριν την αγορά του. Βλέπεις η ΕΤΑ είναι δημόσια επιχείρηση και η γη στην οποία κτίζεται το αυθαίρετο είναι δημόσια. Όχι του πατέρα τους.

Ο επόμενος στόχος για επέκταση, είναι προς τη Λιάκουρα και τον Τσάρκο, την περιοχή που κινούνται φέτος τα ρατράκ δημιουργώντας τετελεσμένα.

Όλη αυτή η απαράδεκτη κατάσταση προωθείται και διαφημίζεται κατά κόρον από ένα δημόσιο υπάλληλο, τον διευθυντή του χιονοδρομικού Παναγιώτη Δρίβα. Φυσικά θεωρώ ότι τα πάντα είναι σε γνώση της υπηρεσίας του (ΕΤΑ), και ότι αυτοί έχουν την ευθύνη.

Ρίξε μια ματιά στο site του χιονοδρομικού για να καταλάβεις τι γίνεται: http://www.parnassos-ski.gr/diary/. Σε όλες τις τελευταίες φωτοενημερώσεις διαφημίζεται το ρατρακοσκί στον Τσάρκο.

Την ίδια διαφήμιση για τη νέα υπηρεσία του χιονοδρομικού κάνει ο Δρίβας και μέσα από τα δύο κυριότερα χιονοδρομικά φόρουμ, το http://forum.snowreport.gr/ και το http://www.snowclub.gr/forums/.

Όταν προσπάθησα εκεί μέσα (στα φόρουμ) να ανοίξω το θέμα, απαντώντας στα σχετικά ποστ του Δρίβα, αντιμετώπισα την αδιαφορία από τον ίδιο και την επιθετικότητα από κάποια μέλη των φόρουμ. Και φυσικά συνέχιση της διαφήμισης.

Παρόλες τις προσπάθειες μου δεν κατάφερα να βρω τίποτα στο ίντερνετ σχετικά με τους όρους λειτουργίας του χιονοδρομικού κέντρου Παρνασσού.

Και τα ερωτήματα είναι πλήθος:

* Σε ποιόν ανήκει η γη;
* Σε ποιόν ανήκουν τα μηχανήματα;
* Ποια είναι τα όρια του χιονοδρομικού;
* Υπάρχουν όροι λειτουργίας;
* Υπάρχει επιχειρηματικό σχέδιο που να προβλέπει μελλοντικές επεκτάσεις και ποιές;
* Υπάρχει περιβαλλοντική μελέτη για την τωρινή χρήση και τις προτεινόμενες επεκτάσεις;
* Μπορούν τα ρατράκ να στήνουν ένα χιονοδρομικό έξω από τα όρια το χιονοδρομικού;
* Ποιες οι ευθύνες της ΕΤΑ;
* Ποιες οι ευθύνες του διευθυντή;
* Πως εμπλέκεται η διαχειρίστρια κοινοπραξία ΑΚΤΡΑΚ;
* Έχει αρμοδιότητα ο Φορέας Διαχείρισης του Εθνικού Δρυμού και αν ναι, τι κάνει;
* Τι γίνεται με τα όρια του δρυμού (αύξηση πυρήνα για να περιλαμβάνει τις ψηλές κορφές, τη χαράδρα της Βελίτσας κλπ, οριοθέτηση περιφέρειας);
* Τι κάνει το Δασαρχείο;
* Τι κάνει το Υπουργείο Περιβάλλοντος; Τι κάνει το Υπουργείο Τουρισμού (ΕΤΑ);

Υπάρχουν βέβαια και τα οικονομικά θέματα τα οποία όμως δευτερευόντως με νοιάζουν:

* Κόβονται εισιτήρια και από ποιόν;
* Γιατί δεν υπάρχουν στον τιμοκατάλογο του χιονοδρομικού http://www.parnassos-ski.gr/gr/prices.asp οι νέες υπηρεσίες που διαφημίζει ο διευθυντής του;
* Με ποιους όρους ένας ιδιώτης (Πάπος) χρησιμοποιεί τις εγκαταστάσεις του χιονοδρομικού για να οργανώσει εξορμήσεις εκτός των ορίων του χιονοδρομικού;

Καταλαβαίνω ότι μπροστά στις εκτεταμένες οικολογικές καταστροφές που ζούμε, τα παραπάνω είναι παρανυχίδα. Άντε να συγκρίνουμε τη Γκιώνα, τον Αχελώο ή τον επερχόμενο Αώο, με την βολτίτσα των ρατράκ στον Τσάρκο.

Παρόλα αυτά εμένα με ενοχλεί, και θα ήθελα να ήξερα αν μπορεί να γίνει κάτι για να σταματήσει αυτή η απαράδεκτη κατάσταση.
Χαιρετισμούς
Παναγιώτης Κανελλόπουλος

ΥΓ. Εκτός των παραπάνω, είναι πλήθος οι φήμες που κυκλοφορούν και που αν επιβεβαιωθούν, σημαίνουν την οριστική καταστροφή τεράστιων περιοχών του βουνού. Σας παραθέτω μερικές από αυτές και ελπίζω να διαψευστούν:

1. Αληθεύει ότι έχει κατατεθεί στον Φορέα Διαχείρισης του Δρυμού, από τον Δήμο Δαύλειας, πρόταση για δημιουργία τρίτου χιονοδρομικού στην Ανατολική πλευρά του βουνού; Έτσι δημοσιεύθηκε σε τοπική εφημερίδα (εφημερίδα Παρνασσός 13-02-2010).

2. Αληθεύει ότι η ΕΤΑ σε συνεργασία με τη διαχειρίστρια κοινοπραξία ΠΑΝΤΡΑΚ και τους ξένους οίκους κατασκευής λιφτ, POMA και Doppelmayr, έχουν έτοιμες μελέτες για επεκτάσεις στη περιοχή μεταξύ Γεροντόβραχου-Λιάκουρας-Τσάρκου (Άνω Κελάρια ή Όμορφες Λάκες); Έτσι ισχυρίζεται εδώ http://forum.snowreport.gr/forum_posts.asp?TID=18979&PN=1 κάποιος υποτιθέμενος αυτόπτης μάρτυς. Υπάρχει άδεια για τέτοια επέκταση; Ποιος πλήρωσε τη μελέτη; Ελπίζω όχι εγώ με τους φόρους μου.

3. Αληθεύει ότι ξεκινάει η αντικατάσταση της παμπάλαιας τηλεκαμπίνας (αυγό) με νέα εξαθέσια η οποία θα έχει ενδιάμεσο σταθμό στη θέση 1950 (σημερινό τερματισμό) και θα καταλήγει εκεί που καταλήγει σήμερα το λιφτ Βάκχος, κάτω από το Γεροντόβραχο, δίπλα στο εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία, στα 2250 μ.;

Πολλά μπορεί να πει κανείς εδώ.

Πρώτα απ’ όλα ότι η αλλαγή ΟΛΩΝ των παμπάλαιων λιφτ είναι «εκ των ων ουκ άνευ» για να συνεχίσει να λειτουργεί το χιονοδρομικό.

Αλλά νομίζω ότι κάπου εδώ σταματάνε τα θετικά και αρχίζουν τα ερωτήματα. Δηλαδή θα κτιστεί στα 2250 μ., κάτω από τον Γεροντόβραχο, και δίπλα στον Προφήτη Ηλία, ένα τεράστιο κτίριο για την υποδοχή της τηλεκαμπίνας; Χωρίς να είμαι ειδικός, νομίζω αυτά τα επιπλέον 1300 μέτρα λίφτ (1950-2250) θα στοιχίσουν ένα σκασμό λεφτά. Πως τα δικαιολογεί το επιχειρηματικό σχέδιο; Μήπως μια τέτοια τηλεκαμπίνα δικαιολογείται μόνο με την (απαράδεκτη) επέκταση του χιονοδρομικού στα λεγόμενα Άνω Κελάρια ή Όμορφες Λάκες;

Επίλογος: Μην εφησυχάζετε. Μη θεωρείτε ότι η λύση θα δοθεί από μόνη της εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Σας θυμίζω ότι ο λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται και ότι τα λεφτά είναι πολλά.
Από Parnassos.co.nr

3 σχόλια:

  1. Στο άρθρο της ανάρτησης, το οποίο εστάλη στο email της ιστοσελίδας μας, οι τίτλοι με έντονα πράσινα υπογραμμισμένα γράμματα είναι από το Parnassos.co.nr και δεν έχουν καμία σχέση με τον συντάκτη της επιστολής. Διευκρινίζεται ότι ο συγγραφέας δεν είναι αντίθετος με το σκι εκτός πίστας.

    Παρακαλώ όπως γίνει άμεσα η διόρθωση σύμφωνα με το ενημερωμένο δημοσίευμα.

    Parnassos.co.nr

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τοποθετήθηκε η διευκρίνησή σας στο άρθρο και άλλαξε ο τίτλος του άρθρου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μηπως εχει δει κανεις τα Κελλαρια, το Αλοκαϊτικο την κοψη του Γεροντοβραχου τον Προφ. Ηλια την Κοτρωνοραχη κλπ,κλπ χωρις χιονι ??
    Τοτε να μου πειτε ..θαυμασιο τοπιο !!
    Ο,τι εχουν κανει οι μεταλλευτικες στον υπολοιπο Παρνασσο και Γκιωνα,εχει γινει και εδω,σεληνιακο τοπιο,προς ΔΟΞΑ του Skiing !!!
    Πολυ φοβαμαι οτι σε λιγο θα εξαπλωθει και προς ΛακκαΓκικα,Τομποιτσι,Διασκελο,Ενεζα,Κοτρωνι,και απ την αλλη Ομορφες Λακκες, ετσι για να εξυπηρετουνται και οι εκτος πιστας σκιερ.
    Μπορει να κανουν και κανα δρομο ν ανεβαινουν και στον τρυπιο βραχο , ετσι για θέα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή