Σελίδες

Τρίτη 4 Αυγούστου 2009

«Χοηφόρες» με τη Λ. Κονιόρδου και τον Ν. Ψαρρά στους Δελφούς

Το Θεσσαλικό Θέατρο συνεχίζοντας τον Αύγουστο την περιοδεία του σε όλη την Ελλάδα, με την τραγωδία του Αισχύλου «Χοηφόρες», σε σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου και με πρωταγωνιστές τη Λυδία Κονιόρδου και τον Νίκο Ψαρρά. θα εμφανιστεί στους Δελφούς το Σάββατο: 8-Αυγούστου στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών

Ο σκηνοθέτης της παράστασης Κώστας Τσιάνος αναφέρει:
Από το 1992, που ανεβάσαμε τις «Χοηφόρες» είχα την επιθυμία να ξαναπαρουσιάσουμε την τραγωδία του Αισχύλου, όχι μόνο γιατί σημείωσε τότε εξαιρετική επιτυχία, αλλά γιατί ήθελα να ξαναδουλέψω κάποια σημεία της παράστασης. Αλλωστε η προσπάθειά μου να βρω λύσεις στα παραστασιακά προβλήματα του αρχαίου δράματος μέσα από την έκφραση της λαϊκής μας παράδοσης, ολοκληρώνεται με τις «Χοηφόρες», μια τραγωδία που ... έλκει την καταγωγή από τις λαϊκές τελετουργίες.

Ο Αισχύλος στο δεύτερο μέρος της τραγωδίας του, «Ορέστεια» είναι ολοφάνερο πως είχε καταφύγει σε παραδόσεις και θρύλους που αναφέρονται στη λατρεία των νεκρών, στο ανακάλημα των ψυχών, στα εφιαλτικά όνειρα που προμηνύουν συμφορές, στους επιτάφιους θρήνους και προσφορές στις αναγνωρίσεις συγγενών, σε εξαγνισμούς, σε εξορκισμούς και σε νεκρολατρικούς χορούς, που ήταν πολύ διαδεδομένοι στην αρχαιότητα. Στοιχεία που τα συναντούμε στους νεότερους χρόνους σε παραλογές των δημοτικών μας τραγουδιών, σε λαϊκά παραμύθια, στο τυπικό των λαϊκών και θρησκευτικών τελετών, στα μοιρολόγια και σε λαϊκούς χορούς με έντονο τον τελετουργικό τους χαρακτήρα.

Για τους αρχαίους Έλληνες, οι νεκρολατρικοί χοροί ήταν χρέος ιερό και είναι πολλοί εκείνοι που υποστηρίζουν πως από τους χορούς γύρω σε τάφους νεκρών,οι Έλληνες δημιούργησαν μορφές απ΄όπου άντλησαν πολλά στοιχεία οι αρχαίοι μας δραματουργοί. Ο χρόνος και ο Χριστιανισμός, εξαφάνισαν την κατηγορία αυτών των χορών. Ωστόσο, ο λαός τους διατήρησε μέχρι σήμερα, δίνοντάς τους άλλο περιεχόμενο και πολλούς απ΄αυτούς να τους χορεύει, σαν μνημόσυνο, προς τιμήν κάποιων ηρώων.(π.χ. ο χορός για τον Παύλο Μελά , στην δυτική Μακεδονία, ο «Καγκελευτός» στην Ιερισσό της Χαλκιδικής και άλλοι πολλοί).

Η παράσταση των «Χοηφόρων», προσπαθήσαμε να πάρει τη μορφή λαϊκού δρώμενου, γνωρίζοντας πως τα δρώμενα είναι προθεατρικές μορφές τέχνης, αλλά σ΄αυτά μπορεί να αναζητήσει κανείς τον πυρήνα του αρχαιοελληνικού δράματος. Και στην τωρινή μου περιπέτεια, πολύτιμος συμπαραστάτης είναι η αγαπημένη μου Λυδία Κονιόρδου που χωρίς αυτή δεν ξέρω αν θα συνέχιζα την έρευνά μου στο αρχαίο δράμα. Τη μουσική συνέθεσε ο στενός συνεργάτης μου Διονύσης Τσακνής γέννημα θρέμα του Θεσσαλικού κάμπου και κάτοχος των τοπικών μοιρολογιών, των ρυθμών και των εθίμων, ο Νίκος Ψαρράς στο ρόλο του Ορέστη, η Ελένη Ουζουνίδου στο ρόλο της τροφού, οι υπέροχες κυρίες που ερμηνεύουν τις «Χοηφόρες», οι άλλοι ηθοποιοί , οι μουσικοί με επικεφαλής τον φίλο μου Γιώργο Δεληγιάννη, ο βοηθός μου Σπύρος Αυγουστάτος, ο Απόστολος Ψυχράμης που δίδαξε την μουσική, πίστεψαν και εργάστηκαν με την ψυχή τους για το καλό της παράστασης και τους ευχαριστώ. Οι πολυπαινεμένες ενδυμασίες είναι της σπουδαίας Ιωάννας Παπαντωνίου που έχουν θαυμαστεί σε πολλές εκθέσεις στη χώρα μας και στο εξωτερικό. Την σκηνοθετική μου εργασία την αφιερώνω στην Κυρία Ιωάννα Παπαντωνίου.

Μετάφραση : Κώστας Τσιάνος, Κοστούμια : Ιωάννα Παπαντωνίου, Μουσική: Διονύσης Τσακνής, Χορογραφία: Κώστας Τσιάνος, Μουσική Διδασκαλία : Απόστολος Ψυχράμης, Βοηθός σκηνοθέτη: Σπύρος Αυγουστάτος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου