Σελίδες
▼
Τρίτη 3 Μαρτίου 2009
Βενζίνη. Η μεγάλη απάτη
Το πρόβλημα με την τιμή της βενζίνης το έχει καταλάβει και ο τελευταίος στην Ελλάδα, για να δούμε θα το καταλάβει και ο συντοπίτης μας ο Μπούγας που κάνει εξαγγελίες για τον έλεγχο των τιμών των καυσίμων;
Απο την Ζούγκλα
Χρυσό πληρώνει ο Έλληνας καταναλωτής τον αποκαλούμενο «μαύρο χρυσό», στα πρατήρια υγρών καυσίμων της χώρας.
Στο κράτος της άκρατης κερδοσκοπίας και της παντελούς έλλειψης ελέγχων, το ντόμινο της διεθνούς αγοράς λειτουργεί μόνο σε βάρος του μέσου καταναλωτή και ποτέ υπέρ του.
Όταν ανεβαίνει η διεθνής τιμή του πετρελαίου εν ριπή οφθαλμού έχει ανέβει και η μέση τιμή στα πρατήρια βενζίνης. Αντιθέτως, όταν πέφτει, η επίσημη δικαιολογία όλων μηδενός εξαιρουμένου είναι ότι η μείωση δεν έχει περάσει στην αντλία. Τουλάχιστον αστεία, αν όχι ... τραγικά πράγματα.
Και αυτό με την ανοχή της πολιτικής ηγεσίας, που αδυνατεί να ελέγξει την σαφέστατη ύπαρξη καρτέλ στο χώρο του πετρελαίου.
Είναι απλά τα πράγματα, κι ας προσπαθούν κάποιοι να μας πείσουν ότι το άσπρο είναι μαύρο κι ότι η αγορά λειτουργεί βάσει των κανόνων του ανταγωνισμού. Κανόνες δεν υπάρχουν, πολύ δε περισσότερο ο ανταγωνισμός τελεί εν υπνώσει.
Όταν η παγκόσμια τιμή του πετρελαίου ξεκίνησε τη φρενήρη κούρσα της στις αρχές του 2008, με αποκορύφωμα την εκτόξευση της τιμής στα μέσα του Ιουλίου στα 147 δολάρια ανά βαρέλι, η μέση τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα ήταν κοντά στο 1 ευρώ και 30 έως 40 λεπτά ανά λίτρο.
Σχεδόν 8 μήνες μετά, και με αφορμή την παγκόσμια οικονομική κρίση, η διεθνής τιμή του πετρελαίου κυμαίνεται με μικρές αυξομειώσεις κοντά στα 40 δολάρια το βαρέλι. Στην Ελλάδα όμως η βενζίνη συνεχίζει σε κάποια πρατήρια ακόμη να κοστίζει πάνω από 90 λεπτά το λίτρο .
Σύμφωνα με τον πίνακα που μπορείτε να δείτε παρακάτω, η μέση τιμή σε ορισμένα ενδεικτικά πρατήρια βενζίνης σε διαφορετικές περιοχές ξεπερνά τα 85 λεπτά. Υπάρχουν δε βενζινάδικα που μεταπωλούν το λίτρο ακόμη και 95 λεπτά τη στιγμή που η τιμή του πετρελαίου είναι στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα καθώς η διεθνής ζήτηση είναι δραματικά μειωμένη.
Μόλις σήμερα στις αγορές εμπορευμάτων της Ασίας η τιμή του ελαφρού αργού για συμβόλαια παράδοσης Απριλίου υποχώρησε κάτω από τα 40 δολάρια.
Ακόμη και η τιμή του πάντα ακριβότερου Μπρεντ της Βόρειας Θάλασσας είναι κάτω από τα 42 δολάρια το βαρέλι.
Ουσιαστικά, ενώ ο μαύρος χρυσός έχει χάσει διεθνώς το ένα τέταρτο της ανώτερης ιστορικής τιμής του, στη χώρα μας αυτή η αναλογία στα πρατήρια δεν έχει περάσει. Η τιμή του πετρελαίου παραμένει δυσανάλογα υψηλή.
Δεν είναι υπερβολή να γίνει η εξής αναλογία: Αν με διεθνή τιμή ανά βαρέλι κατά μέσο όρο 40 δολάρια, η τιμή της βενζίνης στα ελληνικά πρατήρια είναι κοντά και πάνω από τα 90 λεπτά το λίτρο, τότε στην απευκταία περίπτωση που η παγκόσμια τιμή πιάσει τα επίπεδα του καλοκαιριού οι καταναλωτές θα πρέπει να αναμένουν τιμή κοντά στα 3 -3,5 ευρώ το λίτρο.
Προφανής λοιπόν η κερδοσκοπία που είναι σε πλήρη εξέλιξη χωρίς κανείς να νοιάζεται αν ο καταναλωτής έχει τη δυνατότητα να πληρώσει αυτό το «αποκριάτικο καπέλο».
Αιτία προφανώς της άκρατης ακρίβειας η δυσλειτουργία της ελεύθερης αγοράς, η έλλειψη κανόνων και κυρίως ελέγχων. Το καρτέλ, είτε είναι στο χώρο των διυλιστηρίων, είτε στη λιανική πώληση, λειτουργεί με δικούς του κανόνες υπερκέρδους. Πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης, χαρακτήρισε αδικαιολόγητες τις αυξήσεις στις τιμές λιανικής, προαναγγέλλοντας τη λήψη περαιτέρω μέτρων μαζί με τα συναρμόδια Υπουργεία.
«Τις πρώτες ημέρες της ανάληψης των καθηκόντων μου κάλεσα όλους τους εμπλεκόμενους στο κύκλωμα πετρελαιοειδών και τους ζήτησα αυτοσυγκράτηση. Ωστόσο, οι τιμές λιανικής ανεβαίνουν, σε ένα βαθμό αδικαιολόγητα. Γι’ αυτό η κυβέρνηση δεν μένει με σταυρωμένα τα χέρια», παρατήρησε ο κ. Χατζηδάκης.
Ήδη, όπως είπε, μικτά κλιμάκια του υπουργείου, αποτελούμενα από υπαλλήλους του τομέα Ενέργειας και της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, θα διενεργούν επιτόπιους ελέγχους σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα υγρών καυσίμων κατά το πρότυπο των κοστολογικών ελέγχων που γίνονται ήδη σε επιχειρήσεις.
Η κυβέρνηση διά του αρμόδιου υπουργού επιχειρεί να στείλει μήνυμα προς όλες τις πλευρές που εμπλέκονται στο κύκλωμα των υγρών καυσίμων, ότι σε καμιά περίπτωση δε θα ανεχθεί φαινόμενα κερδοσκοπίας.
Αλλά φαίνεται δεν το έχει καταφέρει -και είναι άγνωστο αν τελικά μπορεί να το καταφέρει...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου